Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook biedt excuses aan voor weigeren campagne brandwondenslachtoffer

Facebook staat het campagnemateriaal van de Brandwonden Stichting Nederland met daarop een brandwondenslachtoffer toch toe. Het bedrijf…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Facebook staat het campagnemateriaal van de Brandwonden Stichting Nederland met daarop een brandwondenslachtoffer toch toe. Het bedrijf heeft dat gisteren laten weten en excuses aangeboden, meldt de stichting.

related partner content for mobile comes here

Facebook weigerde de afbeeldingen omdat die niet volgens haar regels zijn. Afbeeldingen die een lichaam als perfect of juist ongewenst weergeven zijn volgens de regels van het bedrijf niet toegestaan.

Actie

De Brandwonden Stichting begon een actie en schreef een open post aan facebook-directeur Mark Zuckenberg, ook al omdat het sociale medium aanvankelijk niet reageerde op vragen.

Wiskunde versus moraal

‘Is jullie algoritme in de war of zijn we in een tijdperk beland waarin mensen met brandwonden worden gediscrimineerd door een wiskundig model?’, schrijft Marieke, de beheerder van de Facebook-pagina van de stichting, die de achtergrond van de foto toelicht:

‘Kim was 8 jaar toen een fles brandgel ontplofte. Haar lichaam verbrandde voor 47%. Maanden lag ze in het brandwondencentrum. Ze heeft zo lang in bed gelegen dat ze opnieuw moest leren lopen. Opnieuw leren schrijven met links omdat haar rechterhand ernstig verbrand was. Een meisje van 8 die al tientallen hersteloperaties heeft gehad. Een meisje van 8 die nu 21 jaar is en een lange weg heeft afgelegd om op de foto te gaan voor het grote publiek. Kijk eens in haar ogen, haar lieve lach. Hoe kunnen jullie dit als ‘ongewenst lichaamstype’ bestempelen? Kim en ik zijn erg benieuwd naar jullie uitleg.’

Toestemming en excuses

Die uitleg is er nog niet gekomen, maar Facebook heeft inmiddels wel contact opgenomen met de Brandwonden Stichting. Daarin heeft het excuses gemaakt en het campagnemateriaal uiteraard toch toegestaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in