Europese onderzoekers willen totaalverbod alcoholreclame
Onderzoekers brachten vorige week een Europees rapport uit dat deel uitmaakt van het Ammie-project (Alcohol Monitoring Markering in Europe). De Nederlandse Stichting Alcoholpreventie (Stap) coördineerde het onderzoek. Volgens het Nederlands Dagblad hebben de onderzoekers tv-bereikscijfers gebruikt. Zij hebben deze cijfers geanalyseerd in vijf landen, waaronder Nederland. Gemiddeld zag een minderjarige in deze vijf landen gedurende twee maanden 44 alcoholreclames op tv.
Jongeren vinden de commercials leuk, zegt Stap-directeur Wim van Dalen. ‘Jongeren die vaak alcoholreclames zien, en die waarderen, beginnen eerder met drinken en gebruiken ook meer, is afgelopen jaren uit verschillende onderzoeken gebleken. Om dezelfde reden is er in 2002 ook een totaalverbod op tabaksreclame gekomen.’
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Stiva
De alcoholindustrie, verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva), zet vraagtekens bij het onderzoek. Directeur Peter de Wolf vraagt zich af of het Nederlandse jongerenpanel van 37 jongeren wel representatief is. Ook konden ze volgens hem in het onderzoek alleen met ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden. Ook vindt De Wolf het vreemd dat het Nederlandse deel van het onderzoek is uitgevoerd door Stap. ‘Dat is hetzelfde als een vegetariër laten oordelen over vlees.’
Bron: Nederlands Dagblad.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid