Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese onderzoekers willen totaalverbod alcoholreclame

Omdat Europese jongeren tijdens het tv kijken veel te vaak geconfronteerd zouden worden met alcoholreclame moet er een totaalverbod op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoekers brachten vorige week een Europees rapport uit dat deel uitmaakt van het Ammie-project (Alcohol Monitoring Markering in Europe). De Nederlandse Stichting Alcoholpreventie () coördineerde het onderzoek. Volgens het Nederlands Dagblad hebben de onderzoekers tv-bereikscijfers gebruikt. Zij hebben deze cijfers geanalyseerd in vijf landen, waaronder Nederland. Gemiddeld zag een minderjarige in deze vijf landen gedurende twee maanden 44 alcoholreclames op tv.

related partner content for mobile comes here

Jongeren vinden de commercials leuk, zegt Stap-directeur Wim van Dalen. ‘Jongeren die vaak alcoholreclames zien, en die waarderen, beginnen eerder met drinken en gebruiken ook meer, is afgelopen jaren uit verschillende onderzoeken gebleken. Om dezelfde reden is er in 2002 ook een totaalverbod op tabaksreclame gekomen.’

Stiva
De alcoholindustrie, verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (), zet vraagtekens bij het onderzoek. Directeur Peter de Wolf vraagt zich af of het Nederlandse jongerenpanel van 37 jongeren wel representatief is. Ook konden ze volgens hem in het onderzoek alleen met ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden. Ook vindt De Wolf het vreemd dat het Nederlandse deel van het onderzoek is uitgevoerd door Stap. ‘Dat is hetzelfde als een vegetariër laten oordelen over vlees.’

Bron: Nederlands Dagblad.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in