Overslaan en naar de inhoud gaan

De ultieme rebellie: Benetton

Een rebel is een oproermaker, dwarsligger, muiter, oproerling, radicaal, revolutionair. Benetton is ook nog eens een provocateur.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De marketingrebel staat centraal tijdens het jaarlijkse congres voor strategische marketeers, . Als voorbereiding op dit evenement op 13 oktober, hijst Marketing Online een aantal schoolvoorbeelden van rebelse merken op het schild. Deze week: Benetton.

related partner content for mobile comes here

Het verhaal gaat dat Luciano Benetton, de oudste in een gezin van vier kinderen, de fiets van zijn jongere broertje verkocht om een tweedehands breimachine te kopen. Dat is de start (1963) van het nu wereldberoemde Benetton. En kleurrijke merk. Luciano zag namelijk een markt voor kleding met veel kleur, en dat gegeven is altijd leidend gebleven voor het merk.

 

Niet alleen kleurrijk wat kleding betreft. Vanaf 1982 gaf Benetton de vrije hand aan de fotograaf Oliviero Toscani. Hij is de bepalende factor geweest voor de signatuur ‘United Colors’. De advertenties die hij voor het kledingmerk maakte, hadden namelijk geen enkele directe relatie tot de producten van Benetton. Wel roerden ze bijna altijd maatschappelijke issues aan, niet zelden op een indringende, schokkende of zelfs controversiële manier.

Zeker voor Italiaanse begrippen was Benetton op die manier baanbrekend. Wie weleens de (twijfelachtige?) eer heeft gekend om met of voor een Italiaans modemerk te werken, weet dat er zeer strak vastgehouden wordt aan de codes van het merk en de categorie. Behoudend is de basis. In plaats daarvan beeldde Benetton een sterfscene af van een man die aan aids leed (zie foto onderaan), een donkerbruine hengst die een witte merrie bestijgt, en een écht pasgeboren baby zoals een écht pasgeboren baby eruitziet.

 

Benetton stelde aan de kaak. Benetton hield ons een spiegel voor. En werd daarmee een ‘love it or hate it-merk’, én een merk met een enorme bekendheid.

Meer recent nam Benetton (2011) stelling in tegen haat. In de befaamde UNHATE-campagne, werden wereldleiders kussend afgebeeld (bijvoorbeeld Obama met de Venezolaanse leider Hugo Chavez). Het is belletje lellen met een boodschap en dat heeft Benetton een unieke breinpositie opgeleverd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in