Overslaan en naar de inhoud gaan

De Telegraaf lanceert een eigen beursindex

Vrijdagmorgen om 9:00 uur heeft De Financiële Telegraaf (DFT) in samenwerking met Euronext de AEX DFT Oranje Index gelanceerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Financiële Telegraaf (DFT) gaat naar de beurs. In samenwerking met Euronext is vandaag de AEX DFT Oranje Index gelanceerd. DFT spreekt van &;een mandje met zestien oer-Hollandse aandelen&;. De AEX DFT Oranje Index bevat een dwarsdoorsnede van ondernemingen van Nederlandse origine met een lange historie. De Oranje Index zal bij de start bestaan uit zestien Amsterdamse beursfondsen waarvan de holding of een belangrijk bedrijfsonderdeel het predikaat ‘Koninklijk’ bezit. Het betreft de fondsen Shell, Philips, Ahold, KPN, DSM, Vopak, Boskalis, Air France-KLM, Postnl, Bam, Imtech, Ten Cate, Wessanen. Reesink, Brill en Porceleyne Fles. De officiële start van de nieuwe index vond vanmorgen om 09.00 uur plaats, via een gongslag bij de opening van de beurshandel op het Damrak.

related partner content for mobile comes here

Met deze ‘eigen’ index volgt andere grote financiële nieuwsmedia zoals The Financial Times en The Wall Street Journal-eigenaar Dow Jones na. Die verbonden via de FTSE-index en de Dow Jones-index eerder al hun naam aan prominente aandelenindices. Dat geldt ook voor de Nikkei-index in Tokio, die is namelijk afgeleid van de grote Japanse zakenkrant Nihon Keizai Shimbun.

Ronald Veerman, chef van De Financiële Telegraaf, licht het initiatief toe: &;De gedachte om een "eigen" DFT-index met een sterk Nederlands karakter te introduceren leefde bij ons al langer en is begin dit jaar door beide partijen concreet opgepikt. Het is prachtig dat dit we nu samen met Euronext de Oranje Index met oer-Hollandse ondernemingen - waar particuliere beleggers soms al decennialang in beleggen- vlak voor Koningsdag kunnen lanceren.&;

Met de Oranje Index zegt DFT te willen inspelen op de blijvende interesse bij particuliere beleggers voor bekende Nederlandse bedrijven. DFT: &;Deze groep investeerders kan nu naast de AEX als hoofdindex en andere internationaal toonaangevende indices, ook de prestaties van deze dwarsdoorsnede van de Amsterdamse beurs op de voet volgen.&;

De CEO van Euronext Amsterdam, Cees Vermaas, is lovend over het initiatief: &;Vanaf aanstaand weekend kleurt Nederland weer oranje, en in dat licht lanceren we vandaag de AEX DFT Oranje Index samen met de Financiële Telegraaf. Nederland heeft een sterkte handelsgeest en een lange en rijke traditie van ondernemerschap. De Oranje index is een interessante aanvulling op de indices binnen de AEX-Index familie.&;

Euronext en DFT zullen de AEX DFT Oranje Index de komende tijd samen beheren. Daarbij zal ook worden gekeken of het Nederlandse karakter van de index nog verder kan worden versterkt. Uiteindelijk doel is om – eventueel via mutaties en andere kleine aanpassingen - tot een samenstelling van 20 á 25 ondernemingen te komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in