Overslaan en naar de inhoud gaan

Dank je-marketing: 1%Club

Je bestaande klanten zijn je meest waardevolle bezit. Maar hoe zeg je dank je wel? Het kan op een manier zoals KLM deed met hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je bestaande klanten zijn je meest waardevolle bezit. Maar hoe zeg je dank je wel? Het kan op een manier zoals KLM deed met hun , of de -actie op Facebook.

related partner content for mobile comes here

En hoe bedank je je donateurs? Onlangs verscheen op Nonprofit Tech 2.0 . De campagne van de in Nederland opgerichte 1%Club (een online crowdfundingplatform dat mensen met slimme ideeën in ontwikkelingslanden verbindt met mensen, geld en kennis hier) ging nog een stapje verder, omdat ieder bedankje apart werd opgenomen.

Het crowdfundingplatform passeerde afgelopen week de grens van 10.000 leden op hun website en greep dit aan om hun community te bedanken. Iedereen die doneert aan een project werd direct live bedankt door 1%Club zelf, met een persoonlijke video.

Op het moment dat de donatie gestart werd, keek je als donateur via livestream mee op het kantoor waar zowel medewerkers als vrijwilligers aan het werk waren. Bij het afronden van je donatie klonk een toeter op het kantoor van 1%Club, waardoor je op de livesteam er live getuige van was dat men opsprong om je persoonlijke bedankje op te nemen. Het resultaat: honderden filmpjes die 1%Club in nog geen 10 dagen (vandaag is de laatste dag) heeft opgenomen.

Niels Jansen (">) is Manager Marketing & Communicatie bij het onlinegoededoelenplatform en legt uit dat het ‘eigenlijk een logische campagne was’: ‘Door ons model –je kiest zelf welk project je steunt- konden we een campagne bedenken die het persoonlijke en directe karakter onderstreept. Dat hebben we in ieder geval getracht te doen de afgelopen dagen. Want het is natuurlijk ook echt zo: zonder onze leden geen 1%Club uiteraard. Dus wilden we ‘dankjewel’ zo groot en positief mogelijk uitvergroten.’

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Dat klinkt natuurlijk leuk, maar was het werkbaar?
‘’De impact op de organisatie was vrij groot, groter dan ik had verwacht. Natuurlijk, dit had er ook mee te maken dat bedankjes niet alleen tijdens kantooruren werden gedaan. We hadden de software namelijk op twee laptops geïnstalleerd zodat er een op kantoor bleef staan en de andere mobiel was. En iedere avond had er iemand ‘bedank-dienst’: zo hoefde je nooit lang te wachten op je bedankje’’. Maar ook op kantoor ontkwam je er niet aan: de toeter was hard afgesteld om bij ieder bedankje wel een spontaan opspringen te krijgen. Tjsa…dat is vrij intensief natuurlijk.Maar ja, zonder leden geen 1%Club dus iedereen had het er graag voor over’

Want hoe ging dat in z’n werk, jullie namen de camera mee naar huis?
‘Inderdaad, als organisatie willen we open zijn maar ook laten zien dat we in beweging zijn: we leren iedere dag. Op deze manier konden we het heel concreet maken. Wat ontstond, en ik niet voorzien had, was dat er een interne strijd ontstond wie de meest originele bedankjes kon maken. Gisteravond zat zo onze ontwikkelaar met z’n band thuis achter de camera, zijn er gedichten opgedragen of werd er ge-DJ’d.’

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Niels: ‘Wat we hierbij merkten is hoe persoonlijker we het bedankje maakten, hoe meer het gedeeld en verspreid werd. Dus door het heel duidelijk noemen van de naam en het project dat je gekozen had, werden je laatste twijfels weggenomen: dit filmpje is écht voor mij. De filmpjes werden automatisch geüpload op een apart ingericht Youtube-kanaal, En als je je Twitternaam invulde kreeg je een tweet zodra je filmpje te bekijken was, meestal binnen één minuut.’’’

En wat heeft het uiteindelijk opgeleverd?
‘De campagne was in eerste instantie echt gericht op de bestaande community: hen bedanken voor de steun, maar ze ook actiever krijgen natuurlijk. Dit is goed gelukt, de website bezoeken en aantal donaties schoten omhoog. Aan de andere kant hebben ook ruim 250 nieuwe leden zich geregistreerd binnen iets meer dan een week. En die ruim 400 bedankfilmpjes zijn natuurlijk weer mooie content…'

Leuke up-to-date campagne die inspeelt op de ontwikkeling dat marketing steeds meer gepersonaliseerd wordt, en de verschillende sociale media bieden hier mooie tools voor.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in