Dagbladsites trekken 5 miljoen bezoekers
Dat blijkt uit de bereikscijfers van Stir, die voor het eerst het bereik van alle 28 dagbladportals in haar maandelijkse meting heeft meegenomen. Adformatie meldt dat vandaag.
Naast de websites van PCM, TMG en Wegener, meet Cebuco vanaf januari ook de resterende sites. De marketingorganisatie hoopt zo maandelijks inzicht te geven in het bereik, de bezoektrends en bezoekersprofielen van alle krantensites.
Uit de cijfers van januari blijkt dat een op de drie Nederlanders maandelijks een of meer bezoeken brengt aan de dagbladensites. Gemiddeld hebben ze twee favoriete nieuwssites, waar ze maandelijks dertien keer naartoe surfen.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu
De Telegraaf heeft met 2,6 miljoen bezoekers (19 procent van de Nederlanders ouder dan 13 jaar) de best bezochte site en steekt daarmee volgens het Cebuco zelfs de krant naar de kroon. Het AD staat met 1,4 miljoen (10 procent) op twee, gevolgd door de site van de Volkskrant met een dik miljoen (7,4 procent). De sites van NRC/Handelsblad en Trouw staan op vier en vijf. De gezamenlijke regionale kranten bereiken ruim zestien procent van de Nederlanders.
Over het bereik van de dagbladsites is veel discussie. Veel krantenuitgevers vinden dat de nadruk teveel op de ‒ dalende ‒ papieren oplage ligt. De onlinebereikcijfers moeten, samen met de oplage- en bereikscijfers van de papieren krant, een compleet beeld van het totale bereik van kranten te geven. Over het gecombineerde bereik van dagblad en site zegt Cebuco nog niets te kunnen zeggen, omdat de cijfers uit verschillende bronnen afkomstig zijn, voor print uit NOM en voor online dus uit Stir. Cebuco zit deze week met beide partijen om tafel bij Intomart voor een methode om gecombineerd bereik te kunnen rapporteren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid