Overslaan en naar de inhoud gaan

Coke en Pepsi in de slag op het web

Anders dan verwacht blijken producenten van fast-moving consumer goods niet vastgebakken aan de traditionele media. Giganten als Coca-Cola…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Coca-Cola en Pepsi-Cola beperken zich niet tot wat bannertjes op een portal de twee frisdrankgiganten hebben veelomvattende marketing- en distributiedeals gesloten met respectievelijk America Online en Yahoo! Pepsi en Yahoo! Hebben de website PepsiStuff.com opgezet. Waar Amerikaanse consumenten de punten die onder de doppen van 1,5 miljard kleine flesjes zijn verstopt kunnen omruilen voor digitale muziek, videospelletjes en kleding. Op de etikketten van de 1,5 miljard Pepsi flesjes staat "Pepsistuff.com, Powered by Yahoo!" en het Yahoo!-logo komt terug om de displays die in winkels zijn neergezet. Op het Yahoo!-netwerk wordt de actie ondersteund met een bannercampagne. Yahoo! en Pepsi overwegen om de gezamenlijke marketingcampagne wereldwijd te gaan ontplooien.

related partner content for mobile comes here

Topmensen van beide bedrijven zijn zeer te spreken over de gezamenlijke campagne. Yahoo! biedt Pepsi bereik en expertise op het web, terwijl Pepsi een ‘fun brand’ is, dat goed ligt bij jongeren. Pepsi zorgt er bovendien voor dat het internetbedrijf offline herkenbaar aanwezig is in winkels.

doet het goed. De website trok in de eerste twee maanden na de start al 2 miljoen bezoekers. Het bedrijf kan via de website goed volgen hoe de actie aanslaat,. Het aantal bezoekers kan direct worden gemeten en Pepsi weet tevens hoeveel flessendoppen het terug kan verwachten. Vroeger wist men dat bij een dergelijke actie pas als de postzakken met doppen werden afgeleverd.

Pepsi’s grote concurrent Coca-Cola is voor zijn eerste interactieve campagne in zee gegaan met AOL het grootste nieuwe mediamerk. AOL zal via alle diensten Coca-Cola promoten. Coca-Cola zal in ruil hiervoor zorgen voor offline distributie en ondersteuning van de AOL-diensten in winkels. De tandem Coca-Cola/AOL laat weinig los over de resultaten van de gezamenlijke marketingactiviteiten.

Het zijn niet allen de grote multinationale merken die partnerschappen aangaan met nieuwe-mediabedrijven. In de VS volgen nationale merken nu de het voorbeeld van de merken met wereldwijde bekendheid.

< SIZE=1>Bron: AdageGlobal, november 2000<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in