Breed distributiekanaal beter dan advertenties


Dat stelt Berk Ataman in zijn proefschrift Managing brands, waarop hij 13 juni aan de Universiteit van Tilburg promoveert. Marketeers doen er daarom goed aan hun distributiekanalen te verbreden, aldus Ataman.
Hij onderzocht de prestaties van 295 merken in 25 verschillende productcategorieën. Daarbij maakte hij gebruik van wekelijkse data over maximaal vijf jaar. Uit zijn analyse blijkt dat nieuwe merken door kortingen sneller kunnen groeien, maar dat dit instrument ertoe leidt dat het merk op de langere termijn een lager marktpotentieel krijgt. Adverteren vergroot het marktpotentieel van een nieuw merk en vergemakkelijkt een snellere groei.
Maar adverteren van een gevestigd merk heeft nauwelijks effect op de basisomzet. Folders, displays en andere communicatiemiddelen in de winkel vergroten niet alleen de omzet op korte termijn maar ook het marktpotentieel voor nieuwe merken.
Ataman constateert dat de breedte en de samenstelling van het assortiment van cruciaal belang zijn voor de prestatie van merken. Nieuwe merken met een breder assortiment verkrijgen hogere verkopen en bereiken dit sneller dan merken die minder alternatieven aanbieden. De samenstelling binnen het assortiment verhoogt de basisomzet van gevestigde merken.
Tot slot zijn ook het aantal winkels waar het product wordt verkocht en het aandeel van een product in een winkel cruciaal voor de merkprestatie van nieuwe en bestaande merken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid