België lacht met (om) vluchtelingen
(Thecla Schaeffer,
FHV BBDO)
Allochtonen hebben een slecht imago, ondanks diverse pogingen om die perceptie met reclame om te buigen.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSire probeerde het al met verschillende campagnes. Soms niet politiek correct, zoals met de campagne 'Kut Marokkanen' waarin hippe rappers lieten zien hoe cool allochtonen kunnen zijn. En soms wel politiek correct door het hele woord allochtoon te vermijden en te zeggen dat je helemaal niemand mag stigmatiseren .
Nu komt Vluchtelingenwerk Vlaanderen met wat ik een typisch Belgische oplossing zou willen noemen, als dat niet discriminerend zou zijn: de campagne 'Vluchtelingen. Je kan er mee lachen' .
In de filmpjes zie je vluchtelingen en autochtonen moppen vertellen en op de bijbehorende website kun je je eigen allochtonenmop insturen.
Een opvallende aanpak, maar zouden we er nu al aan toe zijn om met een grapje de geschillen weg te lachen? Persoonlijk zou ik als ik vluchteling was pas kunnen lachen als ik niet gediscrimineerd zou worden bij het solliciteren en evenveel betaald zou krijgen als autochtonen.
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid