Overslaan en naar de inhoud gaan

Oprichters Funda beginnen zomoto.nl

Nederland is een nieuwe automotive site rijker: Zomoto.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ambitie: 'een website om de consument met alles op autogebied te helpen en die volledig vanuit de consument denkt en handelt'.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe website wil het grootste en meest actuele aanbod van occasions presenteren.

Met een waardebepaling-tool kan gratis de waarde van een auto bekeken worden. En onder de noemer 'ontdek de beste autodeal' kan de juiste auto gezocht worden.

Naast een inschatting van de maandelijkse kosten wordt daarbij modelinformatie, met milieu- en veiligheidsscore, in beeld gebracht. Via kunnen auto's gratis te koop worden aangeboden.

En wie maakt het? De ex-directie van Funda.

In Nederland vinden jaarlijks circa twee miljoen occasion transacties plaats met een gemiddelde vraagprijs van ? 14.000. 90 procent van de consumenten oriënteert zich via internet.

De verwachting is dat in 2012 zo'n 15 procent van de particuliere auto's via internet verkocht wordt.

En net als de huizenmarkt voor Funda, is ook deze markt ondoorzichtig. 95 procent van de Nederlandse automobilisten vindt althans de markt van occasions niet transparant. Zegt zomoto.

23 procent vindt de markt zelfs heel ondoorzichtig. En 82 procent zegt geen verstand van auto's te hebben. Bij de koop van een andere auto roept de helft van de Nederlanders hulp in.

Over bestaande autowebsites oordeelt ruim 70 procent dat het beter kan. Dit blijkt uit onderzoek van Zomoto, uitgevoerd door Maurice de Hond/Peil.nl.

Zomoto doorzoekt bekende en grote autosites: AutoTrack, Auto Trader, AutoTelegraaf, AutoScout24, Autokopen en Marktplaats. De resultaten worden nu gecombineerd in een totaaloverzicht.

Deze week resulteert dat in een aanbod van circa 400.000 occasions. De nieuwe website richt zich op alle automobilisten die op zoek zijn naar een (nieuwe) auto; zowel autokenners als mannen en vrouwen die geen of beperkte autokennis hebben, maar wel inzicht in kosten willen hebben.

Zomoto verwacht binnen een jaar 500.000 bezoekers per maand te realiseren. Door innovatie moet dit bezoekersaantal stijgen. Met name advertising (bannering en smart sponsoring) en upgrades van listings zullen voor de inkomsten zorgen, hoopt zomoto.

Marque Joosten, directeur Zomoto (rechts op de foto), zegt: 'De autobranche is continue in beweging. Internet biedt de sector allerlei nieuwe mogelijkheden. Huidige websites zijn echter veelal gebaseerd op oude rubrieksadvertentie-modellen.

'Een listing wordt beschouwd als een losse advertentie en niet als een onderdeel van een rijke database. Zomoto is volledig onafhankelijk en niet gebonden aan een uitgeverij of dealerorganisatie. Zomoto stelt de consument centraal en ondersteunt de zoektocht naar een andere auto met een gebruiksvriendelijke en uiterst transparante website met een volledig aanbod van occasions.'

Zomoto is dus het initiatief van Marque Joosten en Marijn Pijnenborg (links op de foto). Zij stonden eerder aan de wieg van Freeler, de eerste gratis internet service provider.

Vanaf 2001 waren zij zes jaar lang verantwoordelijk voor Funda, de succesvolle en veruit grootste onroerendgoed site van Nederland. Ze gingen begin 2007 weg bij Funda met onenigheid, omdat ze sneller wilden dan de NVM, de eigenaar van Funda.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in