Overslaan en naar de inhoud gaan

FrieslandCampina laat via QR-code zien van welke boer de babymelkpoeder komt

Zuivelgigant is eerste Nederlandse bedrijf dat GS1 Digital Link inzet. Met een klik is de herkomst van producten te zien.
Koeien
© FrieslandCampina
Koeien
© FrieslandCampina

FrieslandCampina geeft consumenten een eenvoudige mogelijkheid om de herkomst van producten te bepalen. Het Nederlands bedrijf gebruikt daarvoor de zogenoemde GS1 Digital Link, de nieuwe standaard voor het online volgen van producten.

related partner content for mobile comes here

Het zuivelbedrijf zet deze eerst in op de Aziatische markt. Via een QR-code op de verpakking kan de Aziatische consument met één klik vaststellen wat de herkomst van de Friso melkpoeder is en of die ook écht van Friso is. In de toekomst kan de klant ook direct het product afrekenen. Voor het scannen van de QR-code is geen speciale app nodig, de camera van een smartphone voldoet.

Even kijken op een melkveebedrijf

De 'trackeasy' werd samen met technologiepartner Kezzler ontwikkeld. Door de QR-barcode op het product te scannen komt de consument terecht op een website waar de herkomst van het product wordt getoond. Zo kunnen de melkveehouders van FrieslandCampina de Aziatische consument een kijkje geven op hun melkveebedrijven. 

​​​Rob Van Stek van FrieslandCampina zegt dat ouders nu in staat zijn weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen op basis van transparante informatie. 'Dankzij de technologie van Kezzler is het digitaliseren van honderdduizenden individuele producten met de GS1 Digital Link eenvoudig. Door de Trackeasy-technologie kan flexibiliteit en schaalbaarheid worden geleverd, met lage operationele lasten.'

Wat is GS1?

Doordat de inhoud is gestandaardiseerd volgens de ‘GS1 Digital Link standaard’ zijn er verschillende soorten informatie aan een product te koppelen. Dit voorkomt  een veelvoud van barcodes op de verpakking.

GS1 is een onafhankelijke organisatie die internationale uniforme normen ontwikkeld voor de identificatie en het vastleggen en delen van gegevens. De GS1 Digital Link is een nieuwe standaard die beschrijft hoe een onderneming een product kan koppelen aan online informatie. Dat gebeurt met een webadres waarin de bron van de informatie staat (de domeinnaam) en de identificatie van het product.

Bron producten

Hierdoor is vast te stellen bij welke fabriek het product is gemaakt en wat de bron is van de gebruikte ingrediënten, zoals in het geval van FrieslandCampina de melk. Ook kan er een productbeschrijving of een gebruikshandleiding worden toegevoegd, Daarnaast is informatie te geven voor specifieke gebruikersgroepen, bijvoorbeeld mensen met een allergie, en incidentele informatie. Dit kan bijvoorbeeld bij een terughaalactie.

Op basis van productvolume is de invoering bij FrieslandCampina 's werelds grootste implementatie van GS1 Digital Link tot nu toe.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in