Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteren in de metaverse: 4 manieren

De metaverse biedt nieuwe mogelijkheden voor online advertising. Social media bureau Somention licht 4 kansen uit om als merk in te stappen.
Partner
Somention

Als social natives weten wij hét verhaal van merken te vertellen via social media. Dit doen we niet alleen met onderscheidende content en inspirerende campagnes, maar vooral door het gesprek aan te gaan. Want alleen wanneer je échte connectie aangaat met je doelgroep, ben je in staat tot het creëren van fans. En dat levert extra waarde op voor je merk. Met een team van 60 experts verzorgt Somention de strategie, content creatie, social advertising, webcare & community management in 15 talen.

Tommy Hilfiger, Decentraland
Tommy Hilfiger, Decentraland

De eerste merken zetten langzamerhand de eerste stappen in de metaverse. Daar vertelden we hier meer over. Maar voor wie geen oneindige budgetten heeft om hele metaverse werelden te ontwikkelen, zijn er inmiddels steeds meer mogelijkheden om binnen deze nieuwe wereld toch zichtbaar te zijn. Wij zetten de verschillende opties voor metaverse advertising voor je op een rijtje!

1. Product placement

Ook in de metaverse is het mogelijk om als merk een nieuw product te lanceren en daarmee jouw doelgroep aan te spreken. Zo kunnen de producten in een game virtuele creaties zijn van producten uit de winkel. In de gaming wereld is de verkoop van in-game producten al een belangrijke inkomstenbron, maar veel gebruikers willen nog steeds een connectie met de fysieke wereld. Wanneer er een nieuw product wordt uitgebracht, kan het virtuele product onmiddellijk in de metaverse worden opgenomen. Daarom hebben items als virtuele sneakers of kleding veel potentie in deze nieuwe markt.

2. Virtuele reclame

In de metaverse komt ook traditionele advertising terug, maar dan in een virtueel jasje. Denk aan billboards en abri’s waar je met je avatar langsloopt in een virtuele wereld, of reclamemateriaal zoals filmtrailers in videospellen en posters bij evenementen. Daarnaast kun je in-audio advertenties plaatsen, waarbij  je een eigen gecreëerde ad als achtergrondmuziek kunt gebruiken in een bepaalde wereld binnen de metaverse.

3. Metahuman

Metahumans zijn de welbekende influencers, maar dan binnen de metaverse. Zo kunnen merken een metahuman inzetten als merkambassadeur in een virtuele wereld. Daarbij is het een prettige bijkomstigheid dat het merk in deze vorm niet zal worden beïnvloed door juridische en morele risico's, zoals die er bij real-life influencer marketing wel spelen. Hierdoor ontstaat er meer vrijheid en mogelijkheden. De persoonlijkheid, het uiterlijk en het gedrag van een metahuman kunnen worden gebruikt om te integreren in je merk, of andersom. 

Qatar Airways heeft als eerste luchtvaartmaatschappij de metahuman al omarmd. Zo zorgt Sama, het eerste metahuman cabinepersoneel, voor een interactieve klantervaring door met gebruikers in gesprek te gaan over de verschillende functies van de business en economy class cabines. Weliswaar in de eigen virtuele wereld Qverse.

4. Live commerce

De combinatie van een live ervaring en online shoppen zorgt ervoor dat consumenten nog meer betrokken raken bij een merk. In de metaverse zal dit zich uiten in een live commerce sessie waarbij consumenten met hun eigen avatar dit online, interactieve evenement bijwonen. Tijdens het virtuele event kunnen er direct producten aangeschaft worden, waarbij hoge conversie behaald kan worden door exclusieve aanbiedingen.

Deze mogelijkheden van zichtbaarheid in de metaverse bieden dus waardevolle kansen voor je merk en kunnen zorgen voor meer verbinding met je doelgroep. En hoe eerder je erbij bent, hoe meer voordeel je eruit kunt halen. Wie namelijk vroeg instapt, zal profiteren van de lage concurrentie en hierdoor meer opvallen.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Somention

Als social natives weten wij hét verhaal van merken te vertellen via social media. Dit doen we niet alleen met onderscheidende content en inspirerende campagnes, maar vooral door het gesprek aan te gaan. Want alleen wanneer je échte connectie aangaat met je doelgroep, ben je in staat tot het creëren van fans. En dat levert extra waarde op voor je merk. Met een team van 60 experts verzorgt Somention de strategie, content creatie, social advertising, webcare & community management in 15 talen.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in