Wegener heeft last van slechte advertentiemarkt


‘Het zijn dit keer niet meer de personeelsadvertenties, want die stijgen weer, maar de nationale adverteerders. De Nederlandse markt blijft zeer grillig en moeilijk voorspelbaar’, licht bestuursvoorzitter Jan Houwert toe.
Door kostenbeheersing en bijzondere opbrengsten uit verkoop van deelnemingen en vastgoed, bleef het bedrijfsresultaat met 51,8 miljoen euro wel ongeveer gelijk (2004: 51,3 miljoen). Het gaat om voorlopige cijfers.
Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten daalde met 10 procent tot 25,7 miljoen (2004: 28,5 miljoen). In de bijzondere posten zijn de boekwinsten verwerkt van de verkoop van Wegener Suurland en Meteo Consult. De nettowinst in het eerste halfjaar kwam iets hoger uit dan vorig jaar: 30,8 miljoen euro tegen 29,5 miljoen in 2004.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBij de dagbladen blijft de omzet lijden onder de kwakkelende Nederlandse economie. Nog in het eerste kwartaal leek sprake van enige verbetering, maar in de maanden daarna was sprake van vooral een scherpe daling van de nationale advertenties. In totaal daalde het volume in de dagbladen met 5,3 procent. De omzetdaling kwam iets onder dat niveau uit, 5,2 procent, wat vooral te danken is aan de wel in volume gestegen personeelsadvertenties (8,6 procent), waardoor de opbrengst per pagina hoger is.
De toenemende daling van de dagbladabonnees, gemiddeld 5,1 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, wordt zorgwekkend genoemd. Naast structurele ontlezing is hierin duidelijk het verminderde consumentenvertrouwen en de terughoudendheid bij bestedingen van invloed. Ook daalde de abonnementenomzet met 1,4 procent. Nieuwe initiatieven (de fusiekrant) en gesegmenteerde uitgaven, zowel in print als online, zullen hier voor tegenwicht moeten zorgen.
De advertentieomzet van de huis-aan-huiskranten daalde met 2,8 procent, maar daar stond een daling van kosten tegenover. De daling van de omzet van Wegener DM met 13,5 procent was vooral het gevolg van desinvesteringen van activiteiten. Autonoom was er toch sprake van groei. De ontwikkelingen in de Europese markt geven dit jaar weinig aanleiding tot optimisme.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid