Overslaan en naar de inhoud gaan

Wegener heeft last van slechte advertentiemarkt

Wegener had in de eerste zes maanden van 2005 net als de periodes daarvoor te kampen met een tegenvallende ontwikkeling van de omzet. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Het zijn dit keer niet meer de personeelsadvertenties, want die stijgen weer, maar de nationale adverteerders. De Nederlandse markt blijft zeer grillig en moeilijk voorspelbaar’, licht bestuursvoorzitter Jan Houwert toe.

related partner content for mobile comes here

Door kostenbeheersing en bijzondere opbrengsten uit verkoop van deelnemingen en vastgoed, bleef het bedrijfsresultaat met 51,8 miljoen euro wel ongeveer gelijk (2004: 51,3 miljoen). Het gaat om voorlopige cijfers.
Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten daalde met 10 procent tot 25,7 miljoen (2004: 28,5 miljoen). In de bijzondere posten zijn de boekwinsten verwerkt van de verkoop van Wegener Suurland en Meteo Consult. De nettowinst in het eerste halfjaar kwam iets hoger uit dan vorig jaar: 30,8 miljoen euro tegen 29,5 miljoen in 2004.

Bij de dagbladen blijft de omzet lijden onder de kwakkelende Nederlandse economie. Nog in het eerste kwartaal leek sprake van enige verbetering, maar in de maanden daarna was sprake van vooral een scherpe daling van de nationale advertenties. In totaal daalde het volume in de dagbladen met 5,3 procent. De omzetdaling kwam iets onder dat niveau uit, 5,2 procent, wat vooral te danken is aan de wel in volume gestegen personeelsadvertenties (8,6 procent), waardoor de opbrengst per pagina hoger is.

De toenemende daling van de dagbladabonnees, gemiddeld 5,1 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, wordt zorgwekkend genoemd. Naast structurele ontlezing is hierin duidelijk het verminderde consumentenvertrouwen en de terughoudendheid bij bestedingen van invloed. Ook daalde de abonnementenomzet met 1,4 procent. Nieuwe initiatieven (de fusiekrant) en gesegmenteerde uitgaven, zowel in print als online, zullen hier voor tegenwicht moeten zorgen.
De advertentieomzet van de huis-aan-huiskranten daalde met 2,8 procent, maar daar stond een daling van kosten tegenover. De daling van de omzet van Wegener DM met 13,5 procent was vooral het gevolg van desinvesteringen van activiteiten. Autonoom was er toch sprake van groei. De ontwikkelingen in de Europese markt geven dit jaar weinig aanleiding tot optimisme.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in