Overslaan en naar de inhoud gaan

Start campagne ‘Houd 2 seconden afstand’

Roelf de Boer, minister van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag samen met Freek Wansink namens het Verbond van Verzekeraars, het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De campagne is erop gericht het bumperkleven in het verkeer terug te dringen. Te weinig afstand in het verkeer levert ongevallen en files op. Bovendien staat bumperkleven op nummer één in de ergernis-top-tien van weggebruikers. In 2001 zijn bij kop-staartbotsingen 60 verkeersdoden, 5.824 ongevallen met letsel en 33.733 aanrijdingen met uitsluitend materiële schade geregistreerd. Kop-staartbotsingen maken 40 procent uit van het totaal aantal ongevallen op snelwegen. In 90 procent van die gevallen kan dit door meer afstand houden worden voorkomen.

related partner content for mobile comes here

De vuistregel ‘Houd 2 seconden afstand’, is simpel toe te passen: de automobilist kiest een vast punt langs de weg zoals bijvoorbeeld een verkeersbord en begint te tellen als zijn voorligger daar langsrijdt. Als de automobilist zelf niet eerder dan na twee seconden ditzelfde punt passeert, dan houdt hij voldoende afstand.

Met een tv-spot, radiospots en attentieborden langs de snelweg wordt de weggebruiker op de twee-secondenregel geattendeerd. De internetsite geeft aanvullende informatie

De politie controleert in de campagneperiode, september tot en met november, extra op bumperkleven. Hierbij maakt het Korps landelijke politiediensten (KLPD) onder andere gebruik van een camerasysteem, waarmee eenvoudiger en sneller kan worden geverbaliseerd.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de vorige campagne afstand houden, in 2000, ertoe heeft geleid dat twee van de drie mensen die de campagne hebben gezien een betere kennis hebben van veilige afstand in het verkeer.

De campagne is een gezamenlijke actie van het Verbond van Verzekeraars en het ministerie van Verkeer en Waterstaat in samenwerking met het KLPD. Ministerie en Verbond voeren al zes jaar gezamenlijk campagnes gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in