Perform betreedt Nederlandse markt - INTERVIEW
Bart Hillen, sales director bij Perform Group Nederland, startte de zaak in juni op. Samen met accountmanager Maarten Postma houdt hij kantoor aan de Zuid-as en daar komen op zeer korte termijn nog twee gezichten bij. Wat zijn de plannen en doelstellingen van Perform? En met wie concurreert het sportvideobedrijf in een toch al behoorlijk volle markt? Negen vragen aan Bart Hillen.
Van wie is Perform?
‘De Perform Group is genoteerd aan de London Stock Exchange. Vrij verhandelbare aandelen dus. Leonard Blavatnik, een rijke Oekraïner heeft een minderheidsbelang (42 procent).’
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Wat zijn de kernactiviteiten?
‘Het commercialiseren van sportrechten over alle digitale platforms. ‘We hebben in London een productiehuis staan waar met 500 man wordt gewerkt aan (video) sportcontent. Veel daarvan wordt geleverd aan wedkantoren, die content in pakketten afnemen. Dat is in Nederland nog geen handel, omdat de “betting” markt hier veel restricties kent. Er mag nu bijvoorbeeld geen reclame voor gemaakt worden, en het mag niet in het Nederlands. Daar komt in 2015 verandering in. De overheid gaat een aantal licenties uitgeven voor sportwedkantoren. Dezelfde grote wedmerken zullen dan naar Nederland komen, en daar heeft Perform al een relatie mee.’
En verder?
‘Van die 500 man werken er 40 dedicated op video content voor de ePlayer, 5 daarvan voor de Nederlandse markt. De ePlayer is ons video on demand sport platform. Ruw aangeleverd materiaal wordt daar verwerkt tot korte clips, voorzien van Nederlands commentaar en eventueel ondertiteling. Onze focus is om die ePlayer zoveel mogelijk weg te zetten – te embedden - bij derden, zoals bijvoorbeeld bij AD en Voetbal International. Dat gaat op basis van revenue share. De platforms krijgen gratis content en een deel van de advertentieomzet uit pre-rolls.’
Maar jullie hebben ook eigen sites?
‘Ja. Perform doet veel overnames. In maart van dit jaar hebben we het Nederlandse Voetbalzone.nl overgenomen, eerder (2011) al Global Sports Media. Goal.com zat al in portfolio en dat heeft in Nederland ook een best aandeel. Mijn eerste prioriteit is om te monetizen op de voorraad die we hier met die drie titels hebben. Ik ben ook verantwoordelijk voor België, we kijken nu welke platforms daar interessant zijn om over te nemen.’
Hoe komt de Nederlandstalige content tot stand?
‘In Nederland zitten er 14 man redactie op Goal. Die werken in shifts en voornamelijk vanuit huis. Voetbalzone kent een achtkoppige redactie. Doel twee is om meer Nederlandse content te maken.’
Hebben jullie ook beelden van de Eredivisie?
‘Nee, wij brengen op dit moment alleen redactionele content over de Eredvisie, we hebben geen rechten om highlights of samenvattingen te publiceren. Daar worden wel gesprekken over gevoerd, maar het is in dit stadium niet te zeggen waar dat toe leidt.’
En verdere Nederlandse rechten?
‘Daar wordt aan gewerkt. We kijken wat interessant is. Bijvoorbeeld schaatsen, hockey, Jupiler League.’
De online advertentiemarkt is overvol, adverteerders verzuipen in het aanbod. Welk verkoopargument gebruik je naar adverteerders?
‘Premium content, premium publishers en massa mannen bereik. Adverteerders willen daar zeker iets mee. Ik merk dat ons maatwerkverhaal wel aanslaat bij adverteerders. De mogelijkheden zijn legio, omdat je je merk heel specifiek kunt verbinden aan een club of aan een speler. Daarnaast spelen we het RTB-spel ook gewoon mee. Voor automated trading wordt samengewerkt met Improve Digital.’
Wie zijn je concurrenten hier?
‘Partijen als Telesport, Nusport en VI.nl. Maar met sommige van onze concurrenten hebben we via de ePlayer ook weer een zakelijke relatie. VI.nl is bijvoorbeeld concurrent van Goal en Voetbalzone, maar wij embedden wel onze ePlayer op hun site.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid