Overslaan en naar de inhoud gaan

Online marktonderzoek biedt nieuwe kansen

Ze zeggen het niet hardop, maar eigenlijk zien veel opdrachtgevers marktonderzoek als een noodzakelijk kwaad. Internet biedt de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Internet heeft zich in snel tempo een niet meer weg te denken plek verworven in het marktonderzoek. Toch hebben veel onderzoekers nog steeds hun reserves. De kwaliteit van de data die online worden gegenereerd, zouden tekort schieten en ook de representativiteit zou te wensen overlaten. Die reserves mogen echter geen reden zijn om te blijven steken in het ouderwetse marktonderzoek. Want internet biedt mogelijkheden voor nieuwe toepassingen en kan ervoor zorgen dat de marktonderzoeker bijvoorbeeld bij product- en strategieontwikkeling meer op de voorgrond treedt. Die mogelijkheden voor vernieuwing zitten allereerst in de snelheid: onderzoeken kunnen veel eerder worden afgerond, en de verwerking van de data kan verregaand geautomatiseerd verlopen. Maar belangrijker is dat online marktonderzoek integratie van data mogelijk maakt, en dat leidt tot nieuwe vormen van onderzoek. Zo kunnen cijfers over het aantal hits van een bepaald merk of product bij zoekmachines gekoppeld worden aan de vragen bij een online enquête. Klachten over bepaalde producten in nieuwsgroepen kunnen worden gebruikt als uitgangspunt voor onderzoek en resulteren in ‘brand warnings’, waarop dan in de communicatie snel kan worden ingespeeld. Door zo data te koppelen, kunnen nieuwe inzichten ontstaan. Dat kunnen marktonderzoekers weer gebruiken om hun vak op een hoger niveau te tillen, en zo bij de opdrachtgever meer waardering te oogsten.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: planung & analyse<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in