Kort geding Kijkshop tegen Red Pepper
Red Pepper had eind vorig jaar nog de succesvolle campagne 'Zonder verkoper shop je goedkoper' voor de winkelformule bedacht, maar werd enkele maanden later alweer aan de kant geschoven. Daarom plaatste Red Pepper onlangs advertenties waarin onder meer de verantwoordelijke marketingmanager voor 'Hema-worst' werd uitgemaakt. Kijkshop kan daar de humor niet van inzien en eiste daarom gisteren in kort geding een schadevergoeding van ten minste 275.000 euro, meldt De Telegraaf.
Tjeerd de Jong zei tegen De Telegraaf niet te snappen waarom Kijkshop heeft gebroken met het bureau. ‘Binnen één maand na de start van onze campagne had Kijkshop 65 procent meer bezoekers in de winkels en 20 procent meer verkopen. Dat is een ongekend hoge score. Vervolgens halen ze een nieuwe marketingmanager binnen, afkomstig van de Hema - vandaar de worst - en die schrijft drie maanden na de start van onze campagne een competitie uit om een nieuw reclamebureau te vinden.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
De Jong had daarom geen andere keus dan te reageren zoals hij deed: ‘De markt denkt anders dat wij wel erg slecht moeten zijn, om zo snel onze klant te verliezen. Met de advertenties wilde ik duidelijk maken dat het aan ons niet heeft gelegen. Net als Kijkshop het recht heeft om een ander bureau te kiezen, heb ik het recht om dat dom te vinden, gezien de resultaten van onze campagne.’
Kijkshop noemt de campagne beledigend voor haar marketingmanager Roderik Visser. Verder maakte Red Pepper zonder toestemming vertrouwelijke gegevens over Kijkshop bekend en is de winkelketen ontstemd over de negatieve uitlatingen van het reclamebureau. ‘Red Pepper spreekt over Kijkshop als stoffig, grijs, oubollig, ongezellig, vervelend, kil, saai, niet leuk, geen profiel en een raar assortiment: Eén gitaar, één barometer naast 40 soorten broodroosters’, zo luidt de dagvaarding. Behalve een vergoeding voor de geleden reputatieschade (25.000 euro) zegt Kijkshop ook een nieuwe campagne te moeten lanceren om het negatieve effect van de Red Pepper-advertenties te 'neutraliseren'. Dat is nog eens 250.000 euro, meent de retailer.
Tjeerd de Jong: ‘Wat is er mis met vergeleken worden met een Hema-worst? Dat is toch een uitstekend product?’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid