“Reclame ongezonde voeding kinderen verbieden


De bond laat weten weinig te verwachten van een voorlichtingscampagne die in samenwerking met het bedrijfsleven wordt opgezet, en waarschuwt voor dikmakers als vetten en suikers. Gisteren kreeg een vertegenwoordiger van minister Hoogervorst van Volksgezondheid tijdens een actie bij de Tweede Kamer een eisenpakket overhandigd. De bond kwam met een boerenkar Het Plein in Den Haag oprijden. Op de kar zaten kinderen en lagen 'de bergen vet en suiker' op, die zij jaarlijks te veel binnen krijgen.
Uit onderzoek, dat de Gezondheidsraad vorig jaar heeft gedaan, is gebleken dat 40 procent van de Nederlanders te dik is. De raad was vooral verontrust over de sterke toename van te zware peuters en oudere kinderen.
De Consumentenbond wil niet alleen ´de constante verleiding' inperken door een verbod op reclame, die is gericht op kinderen. De belangenorganisatie eist ook een verbod op zogenaamde gezondheidsclaims, waarmee fabrikanten ongezonde producten aanprijzen. Het is volgens directeur Klaske de Jonge misleidend wanneer er op een zakje snoep staat '0 procent vet' of 'vitamine C (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid