Douwe Egberts weer grootste merk in de retail
Senseo heeft echter inmiddels veel concurrentie te duchten van de private labels en dat zit Manassen niet erg lekker: ‘Voor een bedrijf als DE is Senseo de kern van zijn bestaan. Al die huismerken gaan ten koste van de opbrengst en de marge van iedereen. Senseo is de toekomst van dit bedrijf, niet alleen in Nederland, maar ook internationaal. Als je dan ziet hoe snel de private labels hier in duiken… Het is erg jammer als je bedenkt welke waarde we aan de categorie hebben toegevoegd en de lage penetratie die we relatief gezien nog hebben met Senseo, dat prijs nu al doorslaggevend geworden is. Dat is een gemiste kans met name voor de retailers. Soms is het niet een pakje boter dat ze op hun hoofd hebben, maar heel wat meer. Ik begrijp het wel, maar ze zijn erg gericht op de korte termijn en ze hebben natuurlijk 1.500 huismerken. Dus die ene kan er ook nog wel bij. Maar voor ons is het de kern. En dat doet pijn. Ons marktaandeel in pads voor de Senseo ligt nog wel altijd hoger dan in gewone koffie (waar DE zo’n 65 procent heeft, red.). De concurrentie neemt alleen enorm toe. We proberen dan ook zo lang mogelijk te beschermen waar we vreselijk veel geld in hebben gestopt. Retailers hebben daar ook profijt van. Dat is ook wel een learning voor de toekomst. Als je een echte innovatie hebt dan moet je nog vaker met patenten werken om je investeringen terug te verdienen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid