Vodafone Duitsland test het volgen van klanten via hun telefoonnummer

Het geteste TrustPid is een alternatief voor het cookiesysteem, zeggen ontwikkelaars Vodafone en Deutsche Telekom.

Vodafone test in Duitsland een alternatief trackingsysteem voor cookies. Het systeem, genaamd TrustPid, wordt door Vodafone en Deutsche Telekom ontwikkeld en gebruikt het telefoonnummer en ip-adres van een klant om hem of haar gepersonaliseerde reclames voor te schotelen. Van het telefoonnummer en het ip-adres maakt TrustPid een pseudonieme identifier, waar een token uit volgt.

De adverteerder kan TrustPid alleen op websites gebruiken als de websitegebruiker via bijvoorbeeld een cookiemelding akkoord geeft. Websitebezoekers kunnen via een algemeen Privacy Portal inzien door welke websites ze gevolgd worden via TrustPid. De toestemming van individuele websites is in te trekken en TrustPid is ook compleet uit te schakelen, schrijft Tweakers op basis van berichtgeving door de Duitse krant Der Spiegel

Websitebezoeker is in theorie te volgen

Volgens Vodafone en Deutsche Telekom is het systeem achter TrustPid privacyvriendelijker dan 'andere trackingopties'. Maar, merkt Der Spiegel terecht op, adverteerders kunnen websitebezoekers in theorie identificeren door het TrustPid-nummer van een gebruiker te koppelen aan bijvoorbeeld de inloggegevens van de gebruiker. 

De twee partijen noemen TrustPid een oplossing om het internet gratis te houden voor consumenten, namelijk door op een privacyvriendelijke manier gepersonaliseerde advertenties te tonen. 

Apple-oplossing vormt gevaar voor TrustPid

De test met TrustPid is momenteel gaande in Duitsland. Niet bekend is hoeveel gebruikers, websites en adverteerders er meedoen. Een risico is dat het TrustPid-systeem deels leunt op het ip-adres van de consument. Apple test momenteel Private Relay, dat het ip-adres van de gebruiker van een Apple-apparaat vervangt door een willekeurig ip-adres. Zo wil Apple zijn klanten beschermen tegen uiteenlopende trackingvormen. Vodafone heeft een klacht over Private Relay ingediend bij de Europese Commissie en krijgt steun van concurrerende telecomproviders als Orange en T-Mobile. Zij willen een verbod op Private Relay omdat de dienst 'anderen belemmert om te innoveren en te concurreren in downstream digitale markten en mogelijk een negatieve impact heeft op providers.'

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie