Hoe vertel je adverteerders wat je voor elkaar kunt krijgen met radioreclame? De Nederlandse radiostations, verenigd in het Radio Advies Bureau (RAB), besloten zelf het 'goede voorbeeld' te geven. Zij voeren een radiocampagne ter promotie van het eigen reclamemedium. De actie heet 'Radio raakt'.
Dit is wat goede radioreclame kan doen
De campagne bestaat uit vier radiocommercials. ‘Alles achterlaten’ (luister 'm hierboven) is de eerste commercial in de reeks. Een rustige vertelstem neemt je als luisteraar mee in een verhaal over een forens in de spits. Het is de bedoeling dat de luisteraar het gevoel herkent: zodra de muziek aanzwengelt, voelt de bestuurder zich ‘vrij’. ‘Je bent zojuist in veertig seconden verandert van een gewone forens in iemand die maar één keer leeft. Dat is wat goede radioreclame kan doen.’
Manifest en tips online
Radioadverteerders en adviseurs worden doorverwezen naar de website ‘radioraakt.nl’. Dit is een ‘etalage’-website met een manifest, goede voorbeelden van radioreclame en tips van experts. De campagne is ontwikkeld door TBWA\NEBOKO en Soundcircus.
Adverteerders en reclamemakers overtuigen
Het doel is van de campagne is adverteerders overtuigen van de kracht van radio om mensen emotioneel te raken. Liedewij Hentenaar, directeur RAB: ‘Het is een oproep om radio in te zetten zoals het bedoeld is. We moeten de luisteraar trakteren op een goed gevoel in plaats van de luisteraar ‘een opdracht te geven’ en daarmee disruptief te zijn in hun luisterplezier. We helpen adverteerders om de kracht van radio verder te ontdekken en goed te gebruiken.’
En bovendien, niet iedereen zit in een auto.
Soms hoor ik reclame op de radio,waarvan ik bij mezelf denk, "O, dat moet ik even in de gaten houden, dat is misschien wat voor mij".
Dus radioreclame werkt echt wel.