Noorwegen verbiedt gerichte reclame door Facebook en Instagram

De Noorse privacytoezichthouder noemt de werkwijze illegaal en last een tijdelijk verbod in.

Facebook en Instagram mogen de komende maanden geen gepersonaliseerde reclames in Noorwegen tonen. De Noorse privacytoezichthouder Datatilsynet oordeelt namelijk dat Meta - het bedrijf achter de twee socialmediadiensten - op illegale wijze gebruikersprofielen opbouwt via locaties en kijk- en publicatiegedrag op de platforms. Het verbod gaat in op 4 augustus en duurt in principe drie maanden. 

Privacy gebruikers geschonden

Meta mag in die periode wel blijven adverteren op basis van informatie die gebruikers zelf in hun biografie zetten, zoals hun leeftijd en geslacht. Facebook en Instagram blijven ook gewoon beschikbaar in Noorwegen. Maar maakt Meta zich schuldig aan gepersonaliseerde reclame via manieren die Datatilsynet verboden heeft, dan riskeert de socialmediareus een boete van omgerekend 89 duizend euro per dag. Ook kan de toezichthouder het verbod bijvoorbeeld verlengen. Het verbod geldt niet buiten Noorwegen.

De Noorse privacytoezichthouder noemt de gepersonaliseerde advertentiemethode van Meta illegaal omdat die de privacy van gebruikers schaadt. Zij moeten nadrukkelijk toestemming geven voordat Meta hun gegevens mag gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties. Datatilsynet vindt de huidige werkwijze waarmee Meta om die toestemming vraagt niet goed.

Het oordeel van de Noorse privacytoezichthouder sluit aan bij het Europees Hof van Justitie, dat aangeeft dat Meta nog niet aan de Europese privacyregels voldoet. Om die reden heeft de socialmediagigant verschillende hoge boetes gekregen. De meest recente, van 1,2 miljard euro, is de hoogste boete die de EU ooit heeft uitgedeeld. En die boete moet adverteerders aan het denken zetten, betoogde jurist Menno Weij vorige maand op Adformatie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie