De Dienst Publiek en Communicatie (DPC) zocht een mediabureau voor zowel strategie, planning, inkoop en administratie.
DPC kondigde in juni vorig jaar een Europese aanbesteding aan van een rijksbrede raamovereenkomst voor mediadiensten. De aanbesteding moet volgens DPC ‘leiden tot een raamovereenkomst met één bureau dat alle opdrachten van de deelnemende organisaties kan uitvoeren voor het gehele proces van media: mediastrategie, mediaplanning, media-inkoop en media-administratie’. Dat was nieuw voor de mediabranche. De accounts waren verdeeld over verschillende bureaus: GroupM doet de inkoop, Carat, OMD Nederland en Starcom Nederland de mediastrategie en –planning. Deze contracten lopen op 1 januari 2017 af.
Vijf partijen
Na de inschrijfperiode volgde een selectiefase waarna vijf partijen overbleven. Het ging om GroupM, Dentsu Aegis Network Netherlands, de IPG Mediabrands-bureaus UM en Initiative en Mediaxplain.
Initiative
Inmiddels is de beslissing gevallen. DPC-projectleider Martijn Akerboom: 'De Rijksoverheid heeft afgelopen vrijdag de deelnemers aan de aanbesteding geïnformeerd over de uitslag (het gunningsbesluit). De gunning van de opdracht is pas definitief, al er geen bezwaren binnenkomen tijdens de standstilltermijn van 25 dagen.'
Naar verluidt ging het in de laatste fase tussen de IPG Mediabrands Initiative en UM. Ceo Diederik Breijer zegt in een eerste reactie verheugd te zijn. De gunning heeft een grote impact op de organisatie, bevestigt hij. 'We zullen een hoop mensen gaan aannemen. Maar we moeten eerst wachten tot de gunning definitief is.' Initiative gaat samenwerken met de inkooptak Magna Global.
Waarde account
In de officiële aanbestedingsstukken staat dat de totale waarde van het account 38 miljoen euro per jaar is. 'De verwachting van de totale mediabudgetwaarde van de Opdracht vanaf 2017 is 38 miljoen euro per jaar. Dit bedrag betreft de Netto-netto Media-omzet.'
Volgens cijfers van Nielsen waren de bruto bestedingen de afgelopen vijf jaar (in miljoenen):
2011 - 122,0
2012 - 146,0
2013 - 135,7
2014 - 150,0
2015 - 142,7