Meer websites kunnen vanaf november gericht adverteren met first-party cookies

Google Ad Manager en AdSense zijn vanaf november geschikt voor gerichte reclamevoering via first-party cookies.

Door middel van tracking cookies kunnen internetgebruikers op detailniveau worden gevolgd.

Websites die gebruikmaken van Google Ad Manager en AdSense, kunnen vanaf november first-party cookies inzetten om gerichte reclame te tonen aan bezoekers. Dat meldt Google in een blogpost.

De vernieuwing moet meer soorten websites stimuleren om over te stappen van third-party cookies naar first-party cookies. First party cookies beschermen de privacy van de websitebezoeker beter dan third party cookies, omdat ze de bezoeker minder volgen.

Third party cookies gaan eruit

Steeds meer browsers staken de ondersteuning van third-party cookies, die al langer bekritiseerd worden om hun verzamelwoede van persoonsgegevens. Ook Google's eigen Chrome-browser - veruit de meest gebruikte browser ter wereld - bereidt zich voor op het uitfaseren van third-party cookies. Dat moet na diverse vertragingen in de tweede helft van 2024 gebeuren

First-party cookies worden steeds meer gemeengoed, maar niet alle websites hebben de technieken om te gaan adverteren met first-party cookies. Daar komt Google om de hoek kijken. Het bedrijf ontwikkelt de Privacy Sandbox; een gepersonaliseerde advertentietechniek op basis van first-party cookies. Websites kunnen deze techniek gebruiken. Wel moet een website toestaan dat Google first-party cookies gebruikt om advertenties te tonen. 

Privacyvriendelijker

First-party cookies zijn ontwikkeld om het gedrag van de websitebezoeker op de betreffende website in kaart te brengen en hier reclames bij te tonen. Google gaf onlangs weer een update over de voortgang van Privacy Sandbox en hoe de advertentietechniek werkt. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie