Een jaar geleden introduceerde DPG Media het innovatieve self-service dataplatform genaamd Datalab. Dit platform stelt adverteerders in staat om op een effectieve manier zelf hun doelgroepen te beheren en te bereiken door middel van first party data. In het volgende gesprek delen we de triomfen van het afgelopen jaar en werpen we een blik op de veelbelovende toekomst, zoals verteld door Pim van Boekhold, Business Development Manager Ad Data & Ad Manager bij DPG Media.
Datalab van DPG Media bestaat 1 jaar! Kun je kort uitleggen wat Datalab is en voor welke klanten het vooral interessant kan zijn? En: wat is de meerwaarde voor deze klanten?
“Datalab geeft je rechtstreeks toegang tot de first-party data van DPG Media. Via een gebruiksvriendelijke interface kunnen adverteerders op zelfstandige wijze verschillende use cases op het vlak van first-party data realiseren binnen ons kwalitatieve netwerk. Adverteerders kunnen bijvoorbeeld hun eigen CRM data uploaden naar het platform voor gerichte targeting of hier look-alike audiences op creëren om het bereik van hun campagnes te vergroten. Daarnaast kunnen zij waardevolle inzichten verkrijgen in doelgroepen door te analyseren hoe hun CRM audiences zijn samengesteld op basis van het gedrag van bezoekers op ons netwerk.
Maar ook voor adverteerders die geen CRM data tot hun beschikking hebben, is Datalab een waardevol platform. Het geeft gebruikers de mogelijkheid om fijnmazige custom audience samen te stellen op basis van de rijke first-party data signalen van onze diverse titels. Denk bijvoorbeeld aan socio-demografische kenmerken, interesses, locatie data, in-market signalen en keyword scoring op basis van leesgedrag.
Datalab is daarmee voor elk type klant interessant. Of je nu een klein CRM-bestand hebt en dit wilt uitbreiden met behulp van onze slimme look-alike algoritmes (die al goed werken vanaf 2.500 gematchte gebruikers), een retentiestrategie wilt implementeren voor je bestaande klantenbestand, of een agency dat een custom audience wil samenstellen op basis van onze uitgebreide datasignalen. Datalab is hét platform om met first-party data aan de slag te gaan, zonder dat je diepgaande technische kennis nodig hebt of ingewikkelde integraties hoeft op te zetten. En dat geheel zonder extra kosten, je betaalt alleen voor de media inzet. De activatie van de gekozen Datalab-strategie op ons netwerk is vervolgens flexibel in te vullen door de adverteerder. Of je nu kiest voor een van onze managed services, gebruikmaakt van programmatic PMP's of profiteert van de gestroomlijnde activatie via ons recent gelanceerde self-service advertentieplatform Ad Manager.”
Waar ben je het meest trots op als je kijkt naar afgelopen jaar?
“Het afgelopen jaar heeft ons veel redenen gegeven om trots te zijn, maar waar ik het meest trots op ben is het hoge gebruik en de gerealiseerde impact. Meer dan 220 adverteerders en agencies in Nederland en België, van klein tot groot, maken inmiddels al actief gebruik van het platform. Wat me daarbinnen in het bijzonder tevreden stemt, is het vertrouwen dat adverteerders hebben in ons platform door via Datalab hun waardevolle CRM data te matchen met ons netwerk van ingelogde gebruikers. Meer dan 1 op de 3 adverteerders brengt namelijk hun CRM data naar het platform. Veelal via een directe CRM upload, maar ook via Data Clean Rooms of de Datalab API.
Gelukkig zijn de resultaten er ook naar: een gemiddeld 3.8x betere performance voor CRM-inzet en een positieve impact op brand lift. Zo heeft PepsiCo België een uplift van +31% in Purchase Intent weten te realiseren door het gebruik van CRM look-alikes.
Bij de lancering van Datalab een jaar geleden hadden we uiteraard vertrouwen in ons platform, maar het is geweldig om te zien dat de cijfers dit vertrouwen ook daadwerkelijk bevestigen. Dat we dan ook nog eens twee Ad Tech vakprijzen ,waaronder de VIA Programmatic Award voor Best Tech & Measurement Solution, hebben weten te bemachtigen is de kers op de taart. Dit toont aan dat onze koers om eigen technologie te ontwikkelen wordt gewaardeerd door zowel onze gebruikers als de gehele industrie. We zijn erg trots dat we als publisher deze erkenning hebben gekregen.''
Kun je meer vertellen over de plannen van Datalab met betrekking tot AI?
“Artificial Intelligence vormt een fundamenteel onderdeel van Datalab. Vormen van Machine Learning zitten bijvoorbeeld sterk verweven in de wijze waarop onze look-alike algoritmes werken en hoe we voorspellen in welke audiences gebruikers binnen ons netwerk vallen. Maar waar in de markt natuurlijk veel aandacht naar uitgaat de laatste tijd is Generative AI. Met Datalab hebben we snel gereageerd op deze ontwikkeling door de integratie van ChatGPT voor audience aanbevelingen in ons platform. Vul bijvoorbeeld “Sustainable Home Improvement” in als audience omschrijving en je krijgt direct suggesties van relevante audiences binnen ons netwerk. Wat begon als een idee tijdens een interne hackathon, is in slechts enkele weken uitgegroeid tot een volwaardige product feature!
Deze innovatieve feature bespaart niet alleen tijd bij het opzetten van audience strategieën, maar kan gebruikers ook inspireren met nieuwe ideeën voor relevante doelgroepen. En dit is nog maar de eerste stap met Generative AI binnen Datalab. Blijf ons zeker volgen, want we hebben nog veel meer in petto voor het komende jaar.''
Hoe verhoudt Datalab zich tot het nieuwe advertentieplatform Ad Manager dat recentelijk is gelanceerd door DPG Media?
“Datalab en Ad Manager vullen elkaar sterk aan, maar kunnen ook prima los van elkaar gebruikt worden. Met Ad Manager kun je snel een selectie maken uit meer dan 250 voorgedefinieerde first-party audiences (zoals socio-demo, interests, moments, persona's en in-market) en deze direct aan een campagne koppelen, zonder dat je Datalab daarvoor per se nodig hebt. Waar de synergie tussen beide platformen ontstaat, is zodra je Datalab gebruikt voor CRM targeting en/of look-alikes. Of wanneer je een niveau dieper wil gaan met onze first-party audiences, bijvoorbeeld door de 250 voorgedefinieerde audiences verder te verfijnen met keyword targeting of qua segment ‘and/or’ logica. Na een eenmalige koppeling tussen beide platformen worden Datalab audiences automatisch gesynchroniseerd en kun je ze eenvoudig met één druk op de knop activeren in Ad Manager.
Door deze efficiënte koppeling kunnen adverteerders volledig self-service in minder dan vijf minuten een hyper-targeted campagne live zetten op ons netwerk, profiterend van de vele voordelen die Ad Manager biedt. Zoals een geoptimaliseerde en veilige inkoopketen zonder tech fees en exclusieve impactvolle advertentieformaten. Meer over Ad Manager lees je hier.”
Hoe kan de inzet van Datalab leiden tot een slimmere en efficiëntere inzet van mediabudget?
''De ondergang van de cookie is in volle gang. Slechts een derde van het open web is nog maar te adresseren met een third-party cookie! Veel advertentie oplossingen leunen echter nog zwaar op dat kleine deel van de markt, waardoor adverteerders waardevolle potentiële doelgroepen missen, bijvoorbeeld op Apple omgevingen. Door Datalab te gebruiken zet je eenvoudig een volledig first-party gedreven datastrategie op. Dit stelt adverteerders in staat om hun datagedreven mediaplan op een schaalbare manier in te zetten, binnen alle browsers en besturingssystemen. Gekoppeld aan ons Trusted Web* zorgt dat voor een slimme en uiterst toekomstbestendige inzet van mediabudget. Veel adverteerders profiteren al van deze krachtige combinatie van first-party data en hoogwaardige content. Bekijk de infographic voor enkele succesverhalen en ga vooral zelf aan de slag om het uit te proberen en te testen.”
*Ons netwerk van hoogwaardige en brand-safe websites en apps die elke dag door miljoenen bezoekers worden bezocht voor informatie, inspiratie en entertainment.
Meer weten? Download de infographic onderaan deze pagina op Grow.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!