Het bedrijf heeft door de jaren heen de game-industrie voorgoed veranderd en onder meer ‘s wereld eerste glazen muismat en een van de meest bekroonde headsets in de gamewereld ontworpen. Daarnaast was SteelSeries het eerste merk dat samenwerkingen met e-sports spelers organiseerde, waarmee meer prijzengeld is binnengehaald dan elk ander merk ooit heeft gedaan. Kortom, SteelSeries heeft bewezen de absolute pionier te zijn binnen de e-sportuitrusting markt.
Tot 2021 was de snelle groei van SteelSeries voornamelijk te danken aan de ongeëvenaarde prestaties die het bedrijf leverde. Maar de kans om naar buiten te treden, met hun roemrijke geschiedenis en fascinerende merkverhaal, lieten ze vaak nog onbenut.
Na hun 20e jubileum is dit omgeslagen: het e-sports merk is zich sindsdien gaan focussen op de ‘Glory Story’, ofwel het merkverhaal. Er treden nog altijd miljoenen nieuwe, gepassioneerde gamers tot de markt toe en SteelSeries wilde met hen het verhaal delen achter het bedrijf dat de game-industrie in de afgelopen decennia innoveerde. Wij ontwikkelden samen met SteelSeries hiervoor een innovatieve campagne, die wereldwijd aansloeg bij gamers. Met deze campagne hebben we twintig jaar aan game-innovatie om weten te zetten in een toename van 20% in merkbekendheid.
De strategie: advertenties maken die gamers willen delen
Het was voor beide partijen duidelijk dat de rijke geschiedenis van SteelSeries een goudmijn is qua groeimogelijkheden. Deze grote hoeveelheid aan informatie leverde ook een aantal uitdagingen op:
- Hoe maken we hier een tof en aansprekend verhaal van, zonder dat het te veel saaie zelfpromotie wordt?
- Hoe kiezen we de juiste verhalen of prestaties uit het uitgebreide portfolio van SteelSeries?
- Hoe kunnen we deze verhalen het beste overbrengen aan gamers die meestal niet kijken naar 30-60 seconden durende tv-reclames?
Maar bovenal moesten we manieren vinden om verschillende type gamers aan te spreken. Met relevantie als focuspunt van de campagne was het extra belangrijk om de juiste boodschap en kanalen te kiezen waarmee we gamers wilden bereiken.
De oplossing: ad-sequencing met op maat gemaakte verhaallijnen
Voor het maken van content die aansluit op de doelgroep, hebben we de nadruk gelegd op drie elementen: werken met vooraanstaande creatieve ontwerpers, het bereiken van twee hoofddoelgroepen, en het gebruiken van ad-sequencing voor het vertellen van het merkverhaal.
Top-notch creatieve ontwerpers
De campagne moest aanvoelen als de digitale werelden waar gamers zo gewend aan zijn. SteelSeries schakelde top-notch ontwerpers in om de geliefde game werelden zo te visualiseren dat zelfs de meest doorgewinterde gamer zich direct thuis zou voelen.
Smart targeting voor het vertellen van een beter verhaal
We hebben het merkverhaal op twee hoofddoelgroepen gericht, zodat het aan zou sluiten bij hun specifieke eigenschappen:
PC-console gamers: SteelSeries is altijd een ‘van gamers voor gamers’ merk geweest en zal dat altijd blijven. Dit hebben we in de campagne gevisualiseerd via een serie games die de nieuwe innovaties van het merk in de schijnwerpers zetten.
E-sports gamers: Voor deze groep lag de focus op het laten zien van de grote betrokkenheid, steun en toewijding van SteelSeries aan de e-sports community. Centraal stond hier dat e-sports pro’s, die gelinkt zijn aan SteelSeries, het meeste prijzengeld hebben binnengehaald.
Ad-sequencing voor storytelling in de digitale wereld van gamers
Na het bedenken van the big picture wilden we er vervolgens voor zorgen dat we meer deden dan alleen het bereiken van gamers op hun geliefde platforms; de campagne moest ook in het oog springen door het sterke verhaal. Deze campagne moest beter zijn dan een gewone marketingcampagne. Om dit doel te bereiken, hebben we een aantal tactische elementen toegevoegd om de aandacht van gamers te pakken: visuele content van topkwaliteit, een aansprekend verhaal en prikkelende teksten als: “if you suck, that’s a problem we can’t solve.”
Uit tests bleek dat we met het gebruik van non-skippable ads niet het gewenste resultaat behaalden. We moesten dus op zoek naar andere tactiek om de aandacht te trekken van onze doelgroepen. Een succesvolle tactiek bleek ad-sequencing te zijn. Door de inzet van ad-sequencing op YouTube konden we onze verhaallijnen opdelen in kleinere segmenten en ze afstemmen op elke doelgroep. Hiermee werd de kans vergroot om aandacht te krijgen van de juiste gamer.
Een tweede succesvolle tactiek bleek het maken van gepersonaliseerde advertentieteksten. We stuurden berichten naar gamers gebaseerd op eerdere interacties met onze advertenties, zoals: “we know you skipped our last ad, but you’re really missing out”. De resultaten laten zien dat de combinatie met ad-sequencing succesvol was in het verkrijgen van de aandacht van de doelgroepen.
De resultaten: 85 miljoen views en 20% toename in merkbekendheid
Een jaar later was de campagne meer dan 85 miljoen keer bekeken in 30 verschillende landen. Gamers lieten hun waardering voor de campagne blijken via social media met honderden positieve reacties, zoals: “This is the first ad I’ve watched in its entirety” en “This is the mother of advertisements”.
Het resultaat? Een 20% toename in merkbekendheid. Dit ligt ver boven het gemiddelde op Facebook en YouTube. Dankzij de Glory Story-campagne heeft SteelSeries hun merkgeschiedenis in de schijnwerpers gezet en de merkbekendheid onder hun belangrijkste doelgroepen versterkt. En volgens SteelSeries CMO Kathryn Martinez is dit nog maar het begin:
“We hebben gezien hoe geweldig het is om een verhaal te hebben dat het waard is om te delen. Het was een spannende stap, maar dankzij deze campagne weten we dat er een groep is die echt van ons wilt horen. En we hebben nog zoveel meer te vertellen – ook in deze game zijn er nog veel meer levels.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!