Coolblue stuntte een week geleden met het nieuws over een overname. Dit begon met een 'gelekte' email van Coolblue-directeur Pieter Zwart: "Hallo allemaal, ik heb spannend nieuws." Hij zou om 16.00 uur groots aankondigen.
Maar om wat zou het gaan? Er zoemde al rond dat het een overname betrof. Van 1 miljard. Op tal van redacties werden redacteuren vrijgemaakt en de Coolblue-cijfers werden er snel bijgehaald. Alleen met de verkeerde valuta, want de overnamesom werd niet in euro's berekend, zo bleek. De overnamekandidaat bleek Sinterklaas, en hij wilde graag betalen in pepernoten.
De Sint-stunt leverde het online elektronicabedijf enorm veel vrije publiciteit op - zie onderaan dit artikel. Praatjesbaas Gert Jan Lasterie (manager social media marketing & PR) vertelt over de geboorte van het idee, hoe het werd uitgewerkt en tot succes leidde.
Wanneer ontstond het idee en wie had het?
'Dinsdag 27 november, een week ervoor. Eindbaas Pieter had onder de douche een leuke grap bedacht en wilde deze graag met ons delen. Een voor een trapten we er vol in. Hier ontstond het idee om heel Coolblue even voor de gek te houden. Meteen een mooi moment om het hele bedrijf bij elkaar te krijgen zodat we alle Coolblue'ers konden bedanken voor hun harde werken. Met nog maar een week te gaan, zijn we meteen aan de slag gegaan. Gewoon, doen.'
Direct allemaal enthousiast?
'Ja, het idee had alle ingrediënten in zich om een mooi Coolblue-verhaal te worden: een mondhoekje én de mogelijkheid om iedereen binnen Coolblue te bedanken voor hun harde werk, zodat ook tijdens de drukke Sinterklaastijd - twee keer zoveel pakketjes als Sint 2014 - alles op tijd werden bezorgd.'
Waar zat je toen de eerste berichten op Twitter verschenen over een overname, en wat dacht je?
'We zaten natuurlijk allemaal samen achter ons bureau gekluisterd en gespannen naar onze Twitter-feed te kijken. Popcorn erbij en gniffelen over alle geruchten. Ook klonk een harde “YES!” toen de eerste zinspeling naar boven kwam dat Coolblue werd verkocht. Intern liep de geruchtenmolen ook op volle toeren, dus we konden niet té hardop lachen. Het is natuurlijk altijd even spannend hoe snel zoiets wordt opgepikt en verspreid. Dat ging gelukkig heel snel. De Vlaamse zakenkrant De Tijd, het FD, Quote en de NOS waren er snel bij en hingen al na enkele minuten aan de telefoon.'
Het lekken gebeurde geniaal, inclusief gewiste tweets van Coolblue-medewerkers. Welke geest heeft dat allemaal bedacht?
'Zoiets doe je natuurlijk niet alleen. Samen kwamen we tot de conclusie dat we een lek nodig hadden om de grap geloofwaardig te verspreiden. We dachten dat het lekken en meteen daarna verwijderen van de interne e-mail door een Coolblue-medewerker, wel ‘een beetje dom’ over zou komen.'
Waar heb je het meeste van genoten en om gelachen tijdens stunt of in voorbereiding?
'Het mooiste van de hele stunt waren de vier minuten in de kantine op het Coolblue-hoofdkantoor. In de propvolle kantine hingen alle Coolblue’ers aan Pieters lippen; iedereen wilde weten wat hij ging aankondigen. De spanning was van de gezichten te lezen. De ontlading toen Sinterklaas in beeld kwam was dan ook enorm. Uiteindelijk liepen alle Coolblue’ers met een enorme glimlach en tot in hun tenen gemotiveerd de kantine weer uit.'
Wat wilden jullie er eigenlijk mee bereiken?
'Het belangrijkste was dat we alle Coolblue’ers wilden bedanken voor al hun inzet tijdens deze extreem drukke. Het is fantastisch om te zien dat we dit met z’n allen voor elkaar krijgen. Natuurlijk kun je iedereen een bedankmailtje sturen, maar wij doen dingen nou eenmaal een beetje anders.'
Hoe zijn de reacties: massaal en positief, of hoor je ook nog kritiekpunten?
'De reacties zijn overweldigend positief. Bij elke stunt zijn er wel negatieve geluiden te horen, maar als we die in perspectief zetten naast het enorme bereik zijn die eigenlijk te verwaarlozen. Ook de journalisten die erin zijn getrapt, reageerden uiterst sympathiek. Wat werd gewaardeerd, is dat we ze niet actief aan het werk hebben gezet. We hebben niemand uitgenodigd of informatie onder embargo verstuurd. Wel gaf RTL sportief toe dat ze een tv-redacteur hadden klaar staan om 'live te gaan'. Ook de NOS en EenVandaag waren er klaar voor om eventueel groot nieuws direct en live te brengen.'
En hoe nu verder?
'Ad-sinterim CSO Sinterklaas is - tevreden met zijn Return on Sintvestment - weer vertrokken naar Spanje en daarmee is de gemiddelde leeftijd van de Coolblue-werknemers weer gezakt naar 27 jaar. In die paar dagen hebben we toch veel van hem geleerd. Als er iemand goed is in het opschalen van een organisatie, is het de Sint wel.'
Case Coolblue en Sinterklaas
Opdrachtgever
Coolblue
Samenwerkende partners
Coopr voor PR-advies, inschakelen influentials en het onderhouden van het contact met de pers.
Videoproductiebedrijf HardZout voor het filmen van de shots in het magazijn en het monteren van de persconferentievideo.
Roundhouse voor het soundlogo.
Doelstelling
Coolblue’ers bedanken en motiveren in drukke Decembermaand
Concept door
Pieter Zwart / Eva Nooitgedagt / Joost Bakker / Gert-Jan Lasterie
Ingezette middelen
Twitter / Facebook / YouTube / LinkedIn / Coolblue Praatjes
Resultaten
Facebook: 2,6 miljoen videoviews en een bereik van 4,8 miljoen mensen. 86 duizend interacties, waaronder 12 duizend keer gedeeld en 5 duizend reacties
Slechts 11 fans (0,004% van onze fanbase) konden de video niet waarderen en besloten ons te ontvolgen.
Twitter: 5 duizend tweets, 6 miljoen impressies, #1 Trending Topic in Nederland.
LinkedIn: 7 duizend likes, 500 reacties.
YouTube: 66 duizend videoviews
Rolverdeling, wie deed wat?
Pieter Zwart: pepernootmiljardair.
Sinterklaas: sintrepeneur.
Eva Nooitgedagt - Sinternationaal recruiter, moeilijke vragensteller.
Joost Bakker - pepernotenstapelaar, blauwverver, paniekzaaier.
Gert-Jan Lasterie - woordgrappenbaas, rondbazuiner.
Daan Mourik - filmpiet, lichtpiet, geluidspiet..
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!