Data is het nieuwe goud. Dat leest u vast niet voor de eerste keer. Elke organisatie die op een berg data zit kan daarmee (commercieel) voordeel verkrijgen. Organisaties kunnen met slimme algoritmes beter voorspellen wat hun klanten nodig hebben – al dan niet door hun data te combineren met data uit andere bronnen; ze kunnen met diezelfde algoritmes maatwerkaanbiedingen doen; ze kunnen nieuwe diensten aanbieden die gebruik maken van die data; ze kunnen hun eigen logistiek of administratie veel efficiënter maken; of het potentieel op een ander terrein waarmaken. Ik ben ervan overtuigd dat we nog maar aan het begin van de mogelijkheden staan. Big Data leidt tot mogelijkheden die we nu voor een deel nog niet eens kunnen bevatten. Niet alleen om de commercie te ondersteunen maar vooral ook voor andere concepten om maatschappelijke problemen op te lossen. De tijd zal het leren.
Het levert echter ook een ander vraagstuk op. Want als persoonlijke data goud waard zijn, kan elke burger ze dan niet simpelweg omzetten in klinkende munten? Met andere woorden: moet u binnenkort uw klanten gaan betalen voor hun data? Een aantal prominente denkers van dit moment meent dat we aan de vooravond van zo’n revolutie staan. In een aflevering van VPRO’s Tegenlicht stelde dwarsdenker Jaron Lanier dat we als gebruikers eigenlijk geld moeten vragen voor de data die we aan bedrijven als Google en Facebook afstaan. Evgeny Morozov – een andere grote denker van dit moment – meent dat een financiële beloning eigenlijk een compensatie zou moeten zijn voor het feit dat Big Data een ‘onzichtbaar prikkeldraad’ om ons heen bouwt: hoe meer informatie we over onszelf prijsgeven, hoe minder we straks nog begrijpen wat er met ons gebeurt en hoe beperkter onze democratie wordt. Een echte oplossing schetst hij daarvoor niet, maar hij stelt wel dat als we onze persoonlijke data gaan verkopen we dan in elk geval kunnen controleren wie er toegang heeft.
Klinkt goed, maar ik geloof er helemaal niets van dat zoiets ooit gaat gebeuren. Al was het maar om de ongekende complexiteit waar bijna niemand zin in heeft. Burgers worden ook nu (heel eenvoudig) gecompenseerd voor het beschikbaar stellen van persoonlijke gegevens in combinatie met het spoor dat ze achterlaten middels loyaliteitsprogramma’s en daaraan gekoppelde (spaar)kaarten. Maar er komen allerlei lastige vragen op als de data echt gaan dienen als betaalmiddel.
Van wie is de data eigenlijk die het spoor beschrijft? Als een website registreert dat u op een link klikt, is die data dan van u of van de eigenaar van die website? Zo ja, dan zit er in die individuele registratie eigenlijk nog geen waarde, want het gaat bij Big Data om de patronen. Die patronen ontstaan uit de data van meerdere individuen en waarschijnlijk zijn juist de data van opvallende individuen (ten opzichte van een gemiddelde) interessant. Krijgt een opvallend individu dan straks meer betaald dan een gemiddeld individu? Lastige dilemma’s. En dat is zacht uitgedrukt.
U hoeft dan ook niet bang te zijn dat u uw klanten binnenkort moet betalen voor hun data. Wat u wel moet doen? Zorgen dat uw organisatie het nieuwe goud kan claimen. Door goed na te gaan waar de waarde van de data voor uw organisatie precies in schuilt en hoe dat potentieel kan worden omgezet in resultaten. Dat begint met nadenken over hoe de klanten weer kunnen profiteren van die resultaten. Want die klant begrijpt steeds beter dat die resultaten mede mogelijk worden gemaakt doordat zij hun data beschikbaar stellen. En dat doen ze echt niet als ze daar geen voordeel uithalen, dan gaan ze wel naar de concurrent.
Als CIO moet u dus vooral actief ideeën aandragen, hoe uw organisatie zich kan voorbereiden op deze nieuwe realiteit. Als het nodig is om daartoe het huidige business model op zijn kop te gooien, dan moet dat maar. Want als u het niet doet, doet een ander het binnenkort wel.
Deze blog van Sander Klous werd eerder gepubliceerd op de website van KPMG in in Topics, (Big) Data & Analytics.
Leer waarde te creëren met Big Data Analytics
Het TIAS programma Waardecreatie met Big Data Analytics laat aan de hand van theorie én praktijk zien hoe data kunnen worden omgezet in nieuwe kansen, producten & diensten en verdienmodellen. Leer in 4 sessies van 2 dagen hoe analyse en gebruik van big data optimaal waarde creëren voor uw afdeling en/of organisatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!