Eind juni studeerde leergang 25 van de TIAS Executive Master of Marketing af. Ik vond het geweldig om een gedeelte van hun persoonlijke ontdekkingsreis in de marketingwereld te hebben kunnen faciliteren én meemaken. In dit opzicht is de TIAS Master of Marketingopleiding niet enkel een geschenk dat ze zichzelf hebben gegeven, het is eveneens een geschenk dat ze TIAS hebben gegund. Het ogenblik dat een dame een prachtig werkstuk schrijft, en 9.5 haalt op haar thesis, zijn momenten waarvan de Academic Director dankbaar is ze te mogen meemaken.
“Wie wat vindt heeft slecht gezocht”, zo luidde de titel van een dichtbundel van Rutger Kopland. Wel, laat mij dit parafraseren, in lijn met het leitmotiv van TIAS – Never Stop Asking – de nieuwe marketeers hebben gevonden wat ze zochten: de kennis en inspiratie om hun passie en ambitie in het marketingvak te verstevigen. En hun eigen waardepropositie uit te bouwen. Ze hebben 100 % geëist, maar hebben zich eveneens voor de volle 100 % gegeven. Ze hebben goed gezocht!
Zilveren jubileum TIAS Master of Marketing
Met deze leergang heeft TIAS een belangrijke mijlpaal bereikt: dit is het 25-jarig bestaan van de Master in Marketingopleiding. Een zilveren jubileum! De laatste keer dat ik dergelijk jubileum mocht meemaken was de tijdsspanne die verliep tussen twee goede matchen van de Belgische Rode Duivels. Ik hoop dat we niet net een nieuwe cyclus hebben opgestart.
Het past bij de 25ste graduation om te reflecteren op het marketingvak. De wereld waarin marketing plaatsvindt, is veranderd, en dus ook ons vak. We hebben het nu over go-to-market strategieën, opex pricing, customer relationship marketing, digitale marketing, ecosystemen, big data, globalisering, viable footprints, authenticiteit, Generation Y, multisided markten, business modeling,… en ga zo maar door. Amazon.com werd opgericht ten tijde van leergang 6 (1994) en Facebook met de start van leergang 16 (2004). Het Koningslied werd op- én afgevoerd met de start van leergang 24 in 2013. Ondertussen verpakken we de relatie tussen Albion en de EU in #Brexit.
Marketeers zijn ook mensen
Marketeers zijn ook mensen, en daarom verschillend in hun succes in deze twisted world. De wetenschap heeft echter al te vaak naar de marketingstrategie gekeken, en te weinig naar de persoon. Succesvolle marketeers slagen erin om als echte ontdekkers kansen te zien, waar anderen emotieloos een gesloten deur aangapen. Maar ze moeten er ook in slagen om aan deze ideeën uitvoering te verlenen. We vergeten het wel eens in de tsunami van de leiderschapsliteratuur: managen is een inherent onderdeel van leiderschap. Het wordt hoog tijd om een ‘manager’ niet langer te zien als iemand die gefaald is als leider.
Marketeers hebben, in de Business en Society van vandaag nog een andere rol te vervullen. Toen recent de vooraanstaande brouwersfamilie Spoelberch - een van België’s rijkste families - erop werd betrapt ook in Panama te hebben 'geïnvesteerd', viel me op dat ze een aantal van hun sjoemelvehikels als marketingondernemingen hadden gedefinieerd, o.m. Retro Marketing Corporation en Rolph Marketing Corporation. De lichtzinnigheid waarmee de feodale structuren naar marketing kijken, doet me nog altijd pijn. Een marketingtruc, zo heet het in de volksmond. Als betrof het een manier waarop we op eenvoudige wijze de boel belazeren.
Geen plaats voor meelopers
Marketeers mogen vrolijk zijn, maar ze moeten bovenal sterk zijn. En dat betekent dat ze niet voortdurend mogen meelopen met de hoop, en als een perpetuum mobile ja blijven zeggen tegen de Highest Paid Personal Opinion wanneer die een winstgevende propositie wil lanceren die enkel een zelfvoldane glimlach zal schilderen op de gezichten van de aandeelhouders. Marketeers moeten eveneens de authenticiteit, het evenwicht en de openheid vertonen om bij te dragen aan het maatschappelijk belang. Marketeers moeten ‘nee' kunnen aanbevelen, ja zelfs doordrukken, als bedrijfsgewin maatschappelijk fout zit. Hoofredacteur Björn Soenens (VRT) stelt terecht: "Wie constant achter de kudde aanholt, loopt door de stront."
In een transparante samenleving, die eist en geeft, waardeproposites ontdekken en lanceren waar iedereen beter van wordt. Het succes van een organisatie is gebaseerd op haar veerkracht en flexibiliteit, zo stelt Jeroen van Glabbeek, de CEO van het succesvolle internetbedrijf CM uit Breda. Marketeers kunnen hierin een belangrijke rol opnemen. Wij twijfelen er geen moment aan dat de afgestudeerden van vandaag dergelijke heavyweight marketeers zijn.
De moderne marketeer
Ik denk dat de pas afgestudeerde leergang 25 symbool staat voor de moderne marketeer: analytisch en creatief, bewust en bezorgd, positief en veerkrachtig. In my honest opinion: we hadden geen betere groep kunnen vinden om in deze jubileumeditie af te studeren en Nederland te tonen hoe de moderne marketeer denkt én handelt. Bedankt Roy, Roelof-Jan, Sergej, Susanne, Valérie, Marijke, Àngels, Marco, Ernest, Dirk, Dave, Thijs, Bas, Mirjam! En ik reken er op dat Michiel, Jeroen, Hans, Marco en Alfred binnenkort eveneens hun eindscriptie af hebben.
Carpe Diem! Lou Reed parafraserend: Walk on the Bright Side. Het ga jullie goed.
Meer weten over de Master of Marketing opleiding?
De Executive Master of Marketing is ontwikkeld voor getalenteerde commerciële professionals die willen excelleren in marketing, management en strategie. Deelnemers leren richting te geven aan strategisch marketingbeleid en deze richting uit te zetten in hun eigen organisatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!