Waardecreatie met Big Data Analytics
Wat maakt big data zo belangrijk in de 21e eeuw?
‘Negentig procent van alle wereldwijd beschikbare data is in de afgelopen twee jaar geproduceerd. Daarnaast worden product en service life cycli korter terwijl waardeketens steeds meer gedesintegreerd en wereldwijd verspreid worden. In deze onzekere, dynamische en complexe omgeving moeten organisaties sneller anticiperen op klantbehoeften. Hier kan big data uitkomst bieden. Met behulp van data én een goede business case kan iedereen een ‘disruptor’ zijn. De meeste technieken zijn hierbij niet zozeer nieuw, maar het nieuwe en efficiënte gebruik ervan, ondersteund door de business case, kan leiden tot nieuwe waarde concepten die oude business modellen niet kennen. De kern van big data is waardecreatie.’
Kun je een voorbeeld noemen?
‘Jazeker. Een voorbeeld is Booking.com, die voert dagelijks honderden A/B tests uit. Ze voeren een (kleine) verandering door in het uiterlijk van de website, de onderliggende algoritmes of in andere zaken zoals het bestelproces. Als zo’n verandering een gunstig effect heeft (op de conversie) dan blijft de wijziging in stand. Is dat niet het geval dan wordt direct teruggegrepen op het oude proces. In essentie is dat heel eenvoudig: een kwestie van trial and error. Niet zozeer de A/B tests zijn vernieuwend. Het ‘disruptive’ element is dat zij in staat zijn om bijna real-time klantbehoeften te analyseren met eenvoudige afwegingen processen en daarmee optimalisaties kunnen doorvoeren. Maar dit is slechts een van de vele voorbeelden.’
Welke uitdagingen levert dit op voor organisaties?
‘In veel wat meer traditioneel georganiseerde organisaties zijn bovenstaande processen helemaal niet zo eenvoudig te realiseren. Want wie met big data aan de slag gaat en mogelijkheden ziet om dingen te verbeteren, komt erachter dat wat er op de tekentafel heel logisch uitziet in de praktijk alleen met de grootst mogelijke moeite te implementeren is. De inrichting van processen en routines is vaak erg star. Het gevolg is dat het veelal maanden vergt om processen te veranderen en daarmee echt de vruchten te plukken van big data. Tijdens het programma is er daarom ook aandacht voor de architectuur en implementatie; hoe richt je de organisatie zó in dat je de beoogde doelstellingen bereikt.’
Wat zijn de belangrijkste take aways van het programma?
‘Door de juiste toepassing van big data analytics zal de waarde die de deelnemer creëert voor de organisatie in een stroomversnelling komen. Wij willen dat deelnemers na afloop echt vooruit kunnen in hun eigen praktijk. We bieden ze handvatten die ze kunnen gebruiken om de gekozen big data strategie optimaal op de bestaande organisatie te implementeren. Dit doen we door een volledig begrip te bieden van big data: van het formuleren van de business case, data visualisatie, analyse, compliance en security tot aan het datagedreven maken van de organisatie. Met dit laatste bedoelen we de mindset van de mensen, de processen, het besluitvormingsproces en – last but not least – de architectuur. Het gebruik van big data moet als het ware door de gehele organisatie omarmd worden om successen te kunnen boeken.’
Voor wie is het programma bedoeld?
‘Het onderwerp big data is momenteel in alle sectoren een hot topic. Denk hierbij aan financiële en zakelijke dienstverlening, maar ook aan zorginstellingen en overheden. Qua functieprofiel richt het programma zich op professionals die zich bevinden op het snijvlak van data analyse en de business. Dus niet de pure analisten, maar juist personen die vanuit commercieel, financieel of operationeel management meer uit beschikbare data willen halen. Het gaat om professionals die niet zelf data analyses gaan maken, maar kennis zoeken om doelstellingen en vragen te formuleren die er écht toe doen en dit goed kunnen briefen naar data analisten binnen of buiten de organisatie.’
Wat maakt dit programma een must-do?
‘Naast academische kennis staat de praktijk centraal tijdens dit programma. Dat uit zich niet alleen in het docentencorps, dat grotendeels bestaat praktijkexperts, maar ook in het eigen big data project wat iedere deelnemer meeneemt. Dit project case loopt als een rode draad parallel door het programma. Bovendien krijgt elke deelnemer persoonlijke coaching bij zijn eigen project. Aan het eind van het programma gaat iedere deelnemer met een concreet actieplan naar huis om big data als strategische asset in de organisatie te verankeren.’
Leer zelf waarde te creëren met Big Data Analytics
Het TIAS programma Waardecreatie met Big Data Analytics laat aan de hand van theorie én praktijk zien hoe data kunnen worden omgezet in nieuwe kansen, producten & diensten en verdienmodellen. Leer in 4 sessies van 2 dagen hoe analyse en gebruik van big data optimaal waarde creëren voor uw afdeling en/of organisatie.
Lees meer over het programma Waardecreatie met Big Data Analytics.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!