Van deze games is 22,6% gratis en zijn er eigenlijk drie types te onderscheiden:
1. Demo versies van betaalde games. Dit zijn “light” versies van games die je kunt kopen in de Appstore. Dit is een ideaal middel om consumenten kennis te laten maken met een game. Vaak zijn er 1 of 2 levels speelbaar. Als een game bevalt kan de consument alsnog besluiten de volledige game te kopen. Uit onderzoek is gebleken dat veel van de lightversies bijdragen aan een enorme conversie naar de volledige game.
2. Gratis full-games. Dit zijn games die door consumenten zelf zijn geprogrammeerd. Dus eigenlijk pure consumer generated content die in sommige gevallen in een later stadium toch een commerciele vertaling krijgen.
3. Advergames. Deze games zijn volop in opkomst en er zijn al veel merken die hier succesvol gebruik van hebben gemaakt, waaronder Grolsch, Discovery Channel en Audi.
Wellicht een leuke tip voor advergame ontwikkelaars: De puzzel games zijn het meest populair. Deze bezitten namelijk 16,4% aandeel van alle games in de Appstore. Actie games 11,2% en Platform games ook 11,2%.
Ten opzichte van maart 2009 is het aantal games in hele korte tijd verdubbeld. Toen waren er namelijk 'pas' slechts 6.000 games beschikbaar!!
Voor bedrijven die advies willen omtrent gaming verwijs ik graag door naar www.gamingandbranding.com of naar www.BrandNewGame.nl
Nederland mag trouwens best trots zijn op dit vlak, want er wordt inmiddels een hoop moois geprogrammeerd door bedrijven in Nederland. Kijk voor een voorbeeld maar eens op de onderstaande link voor de iPhone game Star Defense:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!