Dat was de cynische inleiding van een FD-artikel over de fusie van Muziektheater Amsterdam, De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet.
Een nieuw logo of een nieuwe huisstijl is een dankbaar onderwerp om een artikel over een fusie of een reorganisatie aan op te hangen. Huisstijlen zijn tastbaar. Je kunt er naar kijken, er iets van vinden. Je kunt het aan anderen voorleggen en hen om hun mening vragen. En omdat het zo tastbaar is, heeft iedereen er een mening over.
Veel lastiger is het om de organisatie in te duiken en uit te vinden of medewerkers de visie van hun directie begrijpen en ondersteunen. Of om te onderzoeken wat de reorganisatie oplevert voor de organisatie, de medewerkers of de stakeholders. Het is niet het logo of de huisstijl die maskeert. Het is (in dit geval) de journalist die het tastbare van de reorganisatie het ontastbare laat maskeren.
Vruchtbare methodiek
Nee, het ontwikkelen van een huisstijl is juist een uitermate vruchtbare manier om met elkaar samen te werken aan een reorganisatie, om de nieuwe organisatie vorm te geven en om keuzes te maken. Neem het beeld bij het artikel in het FD, een campagnebeeld van Nationale Opera & Ballet. In het beeld komen opera en ballet samen. Zo’n beeld werd een half jaar geleden nog niet voor mogelijk gehouden. Dat het er nu wel is heeft alles te maken met het huisstijlproces.
Twee belangrijke resultaten
De oude organisaties voor opera en ballet waren organisaties met bijna tegenovergestelde culturen. Zoals bij elke fusie is het ingewikkeld om organisaties met verschillende bedrijfsculturen bij elkaar te brengen. Het huisstijlproces helpt. Er moeten keuzes gemaakt worden. Over missie, visie, strategie, over kernwaarden, over uitgangspunten voor de huisstijl van de nieuwe organisatie. Op onderdelen kan de ontwerper helpen die keuzes te maken. Door deze te concretiseren en te visualiseren. Door concrete voorstellen voor te leggen waar je iets van kunt vinden. Iets van móet vinden, omdat je anders niet verder komt. En of het nu wat korter duurt of wat langer, uiteindelijk levert dat proces twee belangrijke resultaten op.
Om te beginnen heb je gezamenlijk stappen gezet naar een nieuwe organisatie. Met een beetje geluk begrijpen deelnemers aan het proces elkaar beter en zijn zij dichter bij elkaar gekomen.
En natuurlijk sluit je het proces af met een vastgestelde huisstijl. Een huisstijl die vorm geeft aan de ambities voor de toekomst. Niet een eindpunt, maar een startpunt. Niet om de reorganisatie te maskeren, maar juist om te laten zien dat er een nieuwe organisatie is en waar zij voor staat.
----------------------------------------------------
Identiteitscongres 2014
Op 15 april vindt het Identiteitscongres 2014 plaats. Het congres besteedt dit jaar veel aandacht aan verandertrajecten. Onder andere met cases van Nuon, Pantar en ING. Zie voor het volledige #nav851=5926">programma de website van het congres.
----------------------------------------------------
Foto: Petrovski & Ramone / Nationale Opera & Ballet
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!