DDB kwam als winnaar uit de pitch naar voren (en Leo Burnett verliest het account ter waarde van ruim 1,3 miljard euro), maar in de praktijk betekent de deal dat Omnicom een nieuwe unit gaat bouwen om McDonald's te bedienen.
Deborah Wahl, CMO van McDonald’s in de Verenigde Staten, zegt dat Omnicom 'het bureau van de toekomst' voor de fastfoodgigant gaat bouwen in Chicago. 'We krijgen zo de toegang tot toptalent, technologie, strategie en creatie, met digitaal en data als core.'
Beloningsmodel
McDonald's wil een innovatief remuneration model gaan hanteren. Dat betekent dat Omnicom gaat werken zonder marge. De vergoeding die Omnicom krijgt wordt gelinkt aan de eigen performance van het merk, gebaseerd op cijfers als restaurantomzet, bezoekersaantallen en de financiële resultaten. Bureaus worden dus beloond voor de waarde die ze toevoegen.
Het beloningsmodel op basis van performance is niet nieuw, maar het is voor McDonald's wel een primeur, waar andere grote internationale adverteerders mogelijk naar zullen kijken.
Omnicom heeft de afgelopen maanden de mensen binnen de holding verzameld die in de nieuwe - nog naamloze - unit moeten gaan werken.
McDonald's bouwt in VS met Omnicom aan 'bureau van de toekomst'
McDonald's brengt zijn Amerikaanse reclameaccount onder bij Omnicom in een speciale deal.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement