Als een van de eerste Nederlandse supermarkten heeft Jumbo dit jaar een preview van z'n EK-campagne uitgebracht. Opvallend genoeg zet de gele grootgrutter de 'juichspencer' in, die we nog kennen van de omstreden WK-campagne uit 2022.
In die campagne waren hossende bouwvakkers te zien, wat op z'n zachtst gezegd ongelukkig uitkwam gezien het feit er duizenden bouwvakkers waren omgekomen bij de bouw van de WK-stadions in Qatar. Het kwam Jumbo en bureau Alfred destijds op hevige kritiek te staan, waarna de spot dezelfde dag nog van de buis werd gehaald.
Dat Jumbo nu met het naderende EK Voetbal terug is met een 'oranje-campagne' (bureau: Hotel L'Amour) is niet onlogisch te noemen, maar dat het uitgerekend de spencer uit 2022 van stal haalt, roept de nodige vragen op. Het is bepaald geen item waar het familiebedrijf aan herinnerd wil worden, zou je zeggen.
'Met de WK-commercial uit 2022 maakten we een misser en daar hebben we van geleerd. De ophef had echter betrekking op de inhoud van de commercial en niet specifiek op het product. Er waren inderdaad hossende bouwvakkers te zien en daardoor werd onbedoeld een link gelegd met de actualiteit rondom de arbeidsomstandigheden voor bouwvakkers in Qatar', zegt een woordvoerder van Jumbo desgevraagd.
Weggooien geen optie
Het gaat om honderdduizenden juichspencers en die zomaar weggooien was geen optie, aldus Jumbo. 'Dat zouden we zonde vinden en is bovendien allesbehalve duurzaam. Daarbij was de juichspencer bij de start van de campagne in 2022 direct gewild onder onze klanten, omdat het zo'n leuk en handig item is. Hij is namelijk in een handomdraai ook als tas te gebruiken is, voor je EK-boodschappen. We hopen er dit jaar zoveel mogelijk mensen blij mee te maken.'
De preview van de campagne wordt vooralsnog uitgerold op verschillende RTL-zenders, social media-kanalen en via de eigen nieuwsbrieven van Jumbo. 'Hoe onze complete EK-campagne eruitziet en hoe klanten de juichspencer kunnen bemachtigen, maken we binnenkort bekend', aldus de super.