Overslaan en naar de inhoud gaan

Jumbo haalt 'juichspencer' van omstreden WK-campagne uit 2022 van stal

Het gaat om honderdduizenden items. 'Weggooien is zonde en bovendien niet duurzaam', aldus Jumbo.
jumbo
De juichspencer is nog altijd een gewild item, stelt Jumbo.
jumbo
De juichspencer is nog altijd een gewild item, stelt Jumbo.

Als een van de eerste Nederlandse supermarkten heeft Jumbo dit jaar een preview van z'n EK-campagne uitgebracht. Opvallend genoeg zet de gele grootgrutter de 'juichspencer' in, die we nog kennen van de omstreden WK-campagne uit 2022. 

related partner content for mobile comes here

In die campagne waren hossende bouwvakkers te zien, wat op z'n zachtst gezegd ongelukkig uitkwam gezien het feit er duizenden bouwvakkers waren omgekomen bij de bouw van de WK-stadions in Qatar. Het kwam Jumbo en bureau Alfred destijds op hevige kritiek te staan, waarna de spot dezelfde dag nog van de buis werd gehaald. 

Dat Jumbo nu met het naderende EK Voetbal terug is met een 'oranje-campagne' (bureau: Hotel L'Amour) is niet onlogisch te noemen, maar dat het uitgerekend de spencer uit 2022 van stal haalt, roept de nodige vragen op. Het is bepaald geen item waar het familiebedrijf aan herinnerd wil worden, zou je zeggen. 

'Met de WK-commercial uit 2022 maakten we een misser en daar hebben we van geleerd. De ophef had echter betrekking op de inhoud van de commercial en niet specifiek op het product. Er waren inderdaad hossende bouwvakkers te zien en daardoor werd onbedoeld een link gelegd met de actualiteit rondom de arbeidsomstandigheden voor bouwvakkers in Qatar', zegt een woordvoerder van Jumbo desgevraagd. 

Weggooien geen optie

Het gaat om honderdduizenden juichspencers en die zomaar weggooien was geen optie, aldus Jumbo. 'Dat zouden we zonde vinden en is bovendien allesbehalve duurzaam. Daarbij was de juichspencer bij de start van de campagne in 2022 direct gewild onder onze klanten, omdat het zo'n leuk en handig item is. Hij is namelijk in een handomdraai ook als tas te gebruiken is, voor je EK-boodschappen. We hopen er dit jaar zoveel mogelijk mensen blij mee te maken.'

De preview van de campagne wordt vooralsnog uitgerold op verschillende RTL-zenders, social media-kanalen en via de eigen nieuwsbrieven van Jumbo. 'Hoe onze complete EK-campagne eruitziet en hoe klanten de juichspencer kunnen bemachtigen, maken we binnenkort bekend', aldus de super.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in