Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn blijft onverminderd inzetten op kiloknallen

Ook Deen blijft vol op het orgel gaan van vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Jaar op jaar zet Albert Heijn steviger in op promoties van vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. In 2018 voerde Albert Heijn de lijst aan met 1292 ‘kiloknallers’, in 2019 waren dat er 1526 en vorig jaar bleef de teller pas steken op 1563. Dat blijkt uit de jaarlijkse rapportage van Wakker Dier, de ‘Kiloknallermonitor’. Wakker Dier, dat de Kiloknaller-campagne als één van zijn belangrijkste instrumenten ziet, zegt al jaren dat supermarkten zo snel mogelijk moeten stoppen met kiloknallen. ‘Kiloknallen drijft de vraag naar dit leedvlees verder op. Het is tijd dat supermarkten hun klanten juist verleiden tot diervriendelijkere keuzes.’

related partner content for mobile comes here
Kiloknallers 2018-2020 (dip in 2019 door wegvallen Emté)
Kiloknallers 2018-2020 (dip in 2019 door wegvallen Emté) Bron: Wakker Dier

Uit de tabel van het áándeel kiloknallers (ten opzichte van het geheel van vleespromoties, zie hieronder), staat Albert Heijn er iets gunstiger op. Met 55 procent neemt het de zesde plek in. 45 procent van de vleesaanbiedingen heeft dus wél een dierenwelzijnskeurmerk. Die 55 procent is overigens wel een stijging ten opzichte van vorig jaar (52 procent). De supermarkten die het qua aandeel kiloknallers slecht doen, zijn Jumbo (64 procent) en Lidl (62 procent). In vergelijking met Albert Heijn hebben zij absoluut gezien echter veel minder kiloknallers: 413 (Jumbo) en 603 (Lidl).

Deen staat er wat vleesaanbiedingen zonder dierenwelzijnskeurmerk ook niet al te best op. De super is al jaren achtereen de ‘runner-up’ achter Albert Heijn. In 2018 registreerde Wakker Dier bij Deen 1005 kiloknallers, in 2019 steeg dat naar 1104 en in 2020 werd het Deen-record van 1201 geteld.

Aandeel kiloknallers ten opzichte van het geheel aan vleespromoties
Aandeel kiloknallers ten opzichte van het geheel aan vleespromoties Bron: Wakker Dier

Plus

Plus wordt door Wakker Dier geprezen omdat het het laagste aandeel kiloknallers (dus ten opzichte van álle vleesaanbiedingen) heeft: 37 procent. ‘Plus geeft het goede voorbeeld en laat zien dat extreem kiloknallen echt niet nodig is.’ Toch stijgt het absolute aantal kiloknallers bij Plus van 570 in 2018, naar 619 in 2019 tot 697 in 2020. Drie supers doen het in absolute zin beter dan Plus en dat zijn de eerder genoemde Lidl en Jumbo (het is dan ook opmerkelijk dat Wakker Dier dit jaar voor het frame kiest dat Jumbo en Lidl het hoogste aandeel kiloknallers hebben), en Aldi. Die laatste heeft slechts 257 keer met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk gestunt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in