Deze week is Baba Toure, MD/medeoprichter van social creative agency Hammerfest en vorige week uitgeroepen tot VEA Next Legend, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.
Baba over zijn week: 'Wat leuk om de hele week werk met jullie te mogen delen dat mij inspireert. Inspiratie voor mij zit in de kleine alledaagse momenten, van fietsend over de grachten luisterend naar een podcast tot het scrollen op Instagram of het kijken van een serie. Ik betrap mezelf erop dat twee thema’s vaak terugkomen in het werk dat ik tof vind: culturele representativiteit en jong talent. Heerlijk vind ik het om op Instagram te struinen, op zoek naar content waarbij jonge kunstenaars verschillende culturen laten terugkomen en een vernieuwend verhaal vertellen. De monocultuur bestaat niet meer, vind ik. En dit zie je terug in het werk dat mij inspireert.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. De monocultuur bestaat niet meer
'Ik start mijn Random Pic(k) Of The Day For A Week met een campagne waar je vorige week niet omheen kon: de nieuwe YoungCapital-campagne van HERC. Een mooie campagne, waarbij op een waanzinnig creatieve manier ingehaakt wordt op de twee thema’s die ik belangrijk vind. De manier waarop deze campagne tot stand gekomen is, is naar mijn mening the way to go in de zoektocht naar talent.
Waar beter dan op Instagram vind je jong talent, de kweekvijver voor creatieven met een stem die aan de basis staan van hun carrière? HERC ging op Instagram actief op zoek naar deze talenten, vond ze en gaf ze de kans om zich te profileren. Het resultaat: een hele toffe campagne.
De tijd dat je als bureau achterover kon leunen wachtend tot het talent bij je aanklopt, is voorbij. Anno 2020 moet je actief op zoek naar talent, in ze investeren door als bureau risico te durven lopen en ze een kans te bieden. En over culturele representativiteit gesproken? Kijk zowel naar de makers als naar de cast in de video en zie het nieuwe Nederland.'
2. Jezelf profileren aan de hand van AR
'Pick nummer twee is er eentje die de toekomst van fashion en augmented reality laat zien: AR Filter Carlings T-shirts.
Het Scandinavische merk Carlings bracht onlangs een AR filter voor Instagram uit. Activeer je het filter en richt je je camera op het blanco witte Carlings T-shirt, dan verschijnen er automatisch verschillende designs die een compleet andere (digitale) look creëren.
("This allows the customer to digitally wear and share new designs without buying a new T-shirt, says Morten Grubak, Northern Europe executive creative director for Virtue, an agency that led the project", red.)
Is dit een glimps van de toekomst? Kun je jezelf straks binnen een samenleving profileren aan de hand van AR? Wordt dit een nieuwe manier om als merk een verhaal te vertellen en een connectie te maken met een (sub)doelgroep? Ik ben benieuwd naar hoe dit zich verder ontwikkelt, ook met de komst van 5G en alle snelle, digitale mogelijkheden die dat biedt. Een nieuw Umfeld en speelveld voor merken!'
Bekijk de Carlings 'campagne' van Virtue hier.
3. 🙋🏽♂️ (De wereld achter de emoticon)
'Vandaag de VPRO Tegenlicht-aflevering die ik onlangs gekeken heb over de meest gesproken taal ter wereld, die van emoji’s. In de "Voorbij de emoji"-aflevering wordt ingezoomd op de wereld achter de emoticon. Niet alleen geeft de aflevering een inkijk in hoe de emoji’s tot stand komen, maar nog belangrijker, de aflevering geeft ook een inkijk in de kracht van deze - nieuwe en digitale - taal. Iedere dag worden er 7 miljard emoji’s verstuurd en heeft de emoji-taal steeds meer macht in de samenleving. Het kan stereotypen bevestigen of ontkrachten.
Ook bedrijven omarmen de emoticons, kijk naar Bunq. Een bank die het in veel van zijn communicatie gebruikt. Ik verwacht dat de emoji-taal in razend tempo nog meer omarmd gaat worden, niet alleen privé maar ook door merken. 🔮.'
Bekijk de aflevering hier.
4. Een gemiste kans voor merken
'Pick nummer vier is wat ouder, maar voor mij wel een blijvende bron van inspiratie. De film Rabat van Jim Taihuttu en Victor Ponten. De film komt uit 2011, en laat op een mooie manier het leven zien van drie jongens die opgroeien in twee verschillende culturen. In de film volg je de Nederlandse jongens met Marokkaanse en Tunesische roots die een weg afleggen naar Rabat en volwassenheid. Tijdens deze weg dealen ze met levensvraagstukken, maar ook met de twee culturen.
Ik denk dat in deze film een groep Nederlanders zich kan herkennen die zich minder snel herkent in een film als bijvoorbeeld "Alles is liefde". Interessant om vanuit dit oogpunt ook te kijken naar het werk dat wij maken als reclamemakers. Ik vind namelijk dat wij met de reclames die we vandaag de dag maken meer rekening mogen houden met de samenstelling van de huidige maatschappij. Denk hierbij aan de cast, maar ook aan het gebruik van stereotypering. In mijn ogen matchen deze twee nog te vaak niet met onze huidige samenleving. Een gemiste kans voor merken.'
5. Instagram-profielen - waar ik blij van word
'Om het weekend mee in te gaan heb ik tot slot een 5-tal Instagram profielen geselecteerd die voor mij een bron aan inspiratie vormen. Social staat aan de kern van mijn werk en als ik kijk naar mijn eigen gebruik breng ik de meeste tijd door op Instagram. Heerlijk vind ik het om via de explore functie nieuwe profielen te ontdekken.
Instagram account nummer 1 is Pablo Rochat. Dit is misschien wel de tofste en verrassendste Instagram feed die ik ken. Pablo Rochat, een artdirector uit San Francisco, maakt van alledaagse dingen verrassende animaties. Een social vorm van kunst als je het mij vraagt.
Instagram account 2 is Sekyi. Sekyi is de artiestennaam van de Amsterdamse fotograaf Kwabena Appiah. Kwabena heeft een mooie stijl in zijn fotografie en fotografeert enkel analoog. Kwabena, die toevallig in het verleden stage bij Hammerfest liep, zie ik als een van de talenten die door Instagram zijn werk kan delen met een groot publiek.
Instagram account 3 is het account van Nike. Mijn grote inspiratie op merkniveau. Alle content die zij delen is niet alleen van de hoogste kwaliteit, maar ook altijd in lijn met de merkgedachte Just do it. Nike maakt daarnaast in mijn ogen perfect gebruik van IGTV.
Instagram account 4 is het account van Princejyesi. Prince speelt hier met Afrikaanse patronen tinten en contrasten. Vooral qua art direction vind ik dit account een pareltje.
Instagram account 5 is fullscreenclips. Dit account cureert, de naam zegt het al, videoclips. Hier zie je de beste nieuwe (geselecteerd door Job de Wit, red.) van over de hele wereld.'
*) Sinds 2018 vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds afgelopen jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW