Een jaar later staat Marlene weer op het evenement. Minder onwennig en in een andere hoedanigheid. Sinds 1 maart van dit jaar adviseert zij midden- en kleinbedrijven in business-to-business-markten als zelfstandig ondernemer. Met haar bedrijf Marketing Accent verlegt ze het accent naar vernieuwing en online marketing.
De eerste indruk
“Toen ik bijna twee jaar geleden op zoek ging naar een opleiding digital marketing, was het aanbod beperkt. Veel traditioneel klassikaal onderwijs, met de nadruk op theorieboeken. Ik zocht juist docenten die dagelijks met de praktijk te maken hebben, die de actuele ontwikkelingen zelf ondervinden. Want zelfs een boek vers van de pers kan inhoudelijk al achterhaald zijn. Doorslaggevend was Eindhoven als opleidingslocatie. Het inpassen van de opleiding in mijn volle agenda kon alleen als de colleges in mijn omgeving plaatsvonden. Een gastcollege in Leusden heeft mijn definitieve keuze bepaald. En nog voor de opleiding goed en wel begon, heb ik alle literatuur gelezen. Zo kon ik de aandacht vestigen op de onderwerpen die in mijn omgeving speelden. De opleiding is arbeidsintensief, zonder discipline is het een hele opgave.”
De interactieve inhoud
“In de relatief kleine groep studenten kwam de interactie met de enthousiaste docenten goed los. Inhoudelijk en structureel. Want zeker in de wereld van de online marketing schieten mensen al snel in de middelen. Tijdens de opleiding heb ik geleerd dat je juist ook in dit werkveld vanuit strategie en tactiek kunt kiezen voor een geschikte implementatie van een digital plan. Het hele traject van begin tot einde wordt in kaart gebracht, van de verificatie van gegevens tot de uiteindelijke tijdsplanning. En die kennis mag je dan in reële projecten uitwerken. De groepsopdracht is een actuele casus voor een organisatie die daadwerkelijk geïnteresseerd is de resultaten. De individuele opdracht mag je zelf invullen. Net als veel andere studenten heb ik dat project in mijn werkomgeving uitgewerkt.”
Een nieuwe stap als zelfstandig ondernemer
“De kernwoorden van de opleiding zijn authenticiteit en lef. Digital marketing is aan snelle verandering onderhevig. Dat vraagt een voortdurende ontwikkeling in de zoektocht naar relevante trends. De marketeer van vandaag is steeds meer een verandercoach. Hoe doordacht jouw opvattingen ook zijn, de essentie is het overtuigen en meenemen van de mensen waar je mee en voor werkt. Met een boodschap die bij jou past, in een omgeving die voor jou aangenaam is. Voor mij was de voltooiing van de opleiding het laatste zetje naar de verwezenlijking van mijn droom. Als jong meisje wilde ik een eigen kledingzaak. Het liep anders, maar blijkbaar stroomde het ondernemersbloed nog altijd door mijn aderen. Per 1 maart van dit jaar ben ik zelfstandig ondernemer. Ik begeleid technisch georiënteerde bedrijven in het midden- en kleinbedrijf op het digitale pad. Vanuit het DNA van de onderneming, dat we samen ontdekken, stippel ik de weg uit naar de uiteindelijke uitvoering. Van plan naar blog, zeg maar. Dankzij de bedrijfsbezoeken en gastcolleges die na de opleiding worden aangeboden blijf ik op de hoogte. Met de kennis die ik opgedaan heb steeds binnen handbereik begeleid ik bedrijven langs de route van productgericht denken naar een klantgerichte filosofie. Met de principes van inbound marketing als uitgangspunt, een denkwijze waarvan ik de werking bewijs door nooit een acquisitiegesprek te voeren. Zo trek ik de bedrijven aan die bij me passen en waar ik me thuis voel. Tijdens het eerste college werd het al verteld. Deze opleiding betekent voor veel studenten een keerpunt in hun leven. En dat geldt zeker voor mij!”
Marlene volgde begin 2013 de post-HBO opleiding Digital & Online Marketing bij Beeckestijn Business School.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!