Moyee Fairchain koffie nu ook bij Appie in het schap

Het roze keteneerlijke koffiemerk vindt het nu echt tijd worden om de koffiemarkt radicaal te veranderen.

Ook Albert Heijn gaat Moyee Fairchain koffie verkopen

Supermarktketen Albert Heijn gaat Moyee Fairchain koffie verkopen. Het roze koffiemerk, dat claimt iedereen in de keten fair te behandelen, legt uit dat Fairchain koffie nieuw is in het retailschap. Het bedrijf wil een volgende stap zetten op weg naar een gezonde koffiemarkt, want die markt is volgens Moyee nog steeds niet zoals het hoort. ‘In de huidige koffieketen blijft maar 10% van de waarde achter in het land van origine, leven miljoenen boeren in armoede en zijn koffielanden afhankelijk van ontwikkelingshulp. Tijd om het radicaal anders te doen.’ ‘Drink Pink. Every Sip Counts’, luidt de geuzenkreet van Moyee, die de aankomende revolutie op de koffiemarkt moet inleiden.

Samenwerking lokaal

Moyee vertelt dat er vijf grote koffieproducenten zijn, die de koffiemarkt domineren en dat zij 90% van alle opbrengst in eigen zak steken. Moyee: ‘Zoals ze nu koffie verbouwen, verwerken en verkopen zorgt voor grootschalige armoede, ontbossing en sociale ontwrichting in koffielanden. Moyee’s FairChain model is anders. Het is gebaseerd op gelijkwaardige samenwerking en investering in lokale verwerking.’

Het het draait bij het deugdzame merk, dat sinds 2014 al aangeeft dat idealen ook verwezenlijkt kunnen worden op een winstgevende wijze, uiteindelijk wel om verkoop. 'We zijn geen liefdadigheidsinstelling.' Hier heeft het bedrijf een ander model voor ontwikkeld dan de andere koffieproducenten. 'De koffie van Moyee wordt geplukt, gebrand en verpakt in het koffieland zelf.' Dit zou ertoe leiden dat 50% van de waarde lokaal achterblijft waardoor de keten er ook baat bij heeft. 

Moyee - koffiekeurmeesters
Moyee - koffiekeurmeesters

'Specialty coffee' voor iedereen beschikbaar

Keurmeesters van de SCA (Specialty Coffee Association) stellen dat de koffie behoort tot de beste 5% ter wereld. De keurmeesters komen elk jaar de bonen en koffie ‘cuppen’, en als een koffiebedrijf  slaagt mag het zichzelf specialty coffee noemen. Moyee wil die koffie voor iedereen beschikbaar maken. Voor Albert Heijn heeft de organisatie twee verschillende varianten ontwikkeld: Kenya Single en Kenya Triple.

Lees ook: Fairchain-koffie: niet doneren maar koffie kopen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie