“De smartphone, die gaat het helemaal worden hoor!”, riepen we jaren geleden hard met z'n allen. Ondertussen, via de achterdeur, heeft deze zich al lang en breed geïnstalleerd in ons leven. Wereldwijd is mobile de desktopcomputer al een paar jaar voorbij, maar websites groeien niet in hetzelfde tempo mee. Anders gezegd: we bezitten allemaal een Ferrari, maar rijden er noodgedwongen mee rond op een knollenveld. En nee, tablets doen niet meer mee. Die sterven een eenzame dood nu de enorme afmetingen van mobiele telefoons de spuigaten uitlopen.
Mobiele websites, dat hebben wij toch niet nodig?!
De verhouding tussen desktop en mobiel hangt natuurlijk af van de markt waarin je opereert, maar voor alle websites waarvan ik de statistieken in kan zien geldt, dat mobiel verkeer de boventoon voert. Toch zijn bureaus en hun klanten nog vooral gefocust op de desktopcomputer. “Een mobiele website hebben wij toch niet nodig?! Mijn doelgroep koopt niks op mobiel”. In 2012 had 80% van de top 200 merken in Nederland geen mobiele website. Mijn gevoel zegt dat we inmiddels niet heel veel verder zijn. Responsive websites genoeg, maar vaak is het dezelfde hoeveelheid info gepropt op een kleiner scherm.
Die eigenwijsheid is helemaal niet zo gek. De meeste van ons staren tenslotte 8 uur per dag naar een desktop op kantoor. En die is zo lekker groot, enorme plaatjes, lange teksten. Alle toeters en bellen, dat is wat de consument wil. Toch?
Nee, nee nee! Wat de consument wil, is direct geholpen worden. Op een smartphone welteverstaan.
Traagheid wordt gestraft
Even wat feiten op een rij. Uit onderzoek van Google blijkt dat het gemiddeld 22 seconden duurt voordat een mobiele landingspagina volledig geladen is. Dit, terwijl 53% van de bezoeken wordt gestaakt als een mobiele website langer dan 3 seconden doet over het laden. Reken maar uit hoeveel bezoek er wordt misgelopen, zowel door trage als niet mobiele websites.
Consumenten verwachten een snelle mobiele ervaring. Als online shoppen teveel moeite kost, verlaten ze hun winkelwagen en gaan ze verder. Het is daarom cruciaal dat marketeers snelle websites ontwerpen. De consument wil een rekening probleemloos betalen, snel resultaten zien als hij op zoek is naar een vakantie en een nieuwsartikel direct kunnen lezen.
Uit een neurowetenschappelijke studie blijkt dat het stressniveau, veroorzaakt door vertraging op een mobiele telefoon, vergelijkbaar is met het kijken van een horrorfilm en zelfs nog stressvoller is dan het in de rij staan in een winkel.
Ondanks het feit dat meer dan de helft van het internetverkeer van een mobiele telefoon komt, laat de data van Google zien dat conversieratio’s op mobiel lager zijn, dan op desktop. Wanneer de laadtijd van een pagina omhoog gaat van 1 naar 7 seconden, dan neemt de kans dat een gebruiker afhaakt toe met 113%! En wanneer het aantal elementen op de pagina (tekst, titels, afbeeldingen) van 400 naar 6.000 gaat, neemt de kans op een conversie zelfs af met 95,6%.
Webshops die zijn geoptimaliseerd voor mobielgebruik hebben betere conversiecijfers, dan niet-geoptimaliseerde webshops. Zij hebben 3 productvertoningen per bezoek, tegen 2,3 voor niet-geoptimaliseerde webshops. Zij hebben ook een significant hoger aantal toevoegingen (12% versus 8.2%) aan het winkelmandje en een hogere conversieratio (3.4% versus 1.6%).
The future is now
Een hoop mooie cijfers die laten zien dat mobiele websites alleen maar voordelen hebben voor verkopers en consumenten. Waarom lopen we dan nog zo hopeloos achter? Is het gemakzucht, afwachtendheid of ongeloof? Met andere woorden: dezelfde ingrediënten die ervoor hebben gezorgd dat het gros van de winkeliers 20 jaar te laat met een webshop begon.
Of we nu willen of niet, het lijkt erop dat we mobile niet langer kunnen negeren. Google rolt zijn Mobile First index uit en begint het opensource Accelerated Mobile Pages project steeds meer te pushen. Nog even en websites die het op desktop prima doen, zullen genegeerd worden op mobiel. Daar staan we dan met onze prachtige, maar langzame website met full HD header foto’s. Er is werk aan de winkel voor designers en marketeers. Voordat we het weten is het internet er alleen nog voor de mobiele telefoon.
Leg jezelf langs de lat
Breekt het zweet je al uit? Het is nog niet te laat! Check of je website geschikt is voor mobiel. Een hele nieuwe website is vaak niet direct nodig; kleine aanpassingen kunnen al voldoende zijn. Als we dat allemaal zouden doen, maken we onze mobiele online wereld een stuk gebruiksvriendelijker. Eén website per keer.
Meer weten over mobiele websites of jouw ervaring delen? Laat een bericht achter in de comments of kom eens een keer een kop koffie drinken!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!