In een nieuwe grootschalige campagne richt Milieudefensie zijn juridische pijlen op ING. De ietwat activistische campagne (met knipoog) is bedacht en ontwikkeld door Indie Amsterdam, dat ook de ontwikkeling van het nieuwe logo en brand design van Milieudefensie op zich nam.
'ING belooft een kleurrijke toekomst, maar blijft ondertussen olie en gas financieren. Wij eisen dat dat stopt en brengen ING voor de rechter', is de onomwonden boodschap in de merkfilm.
Rechtszaak
Met de campagne genaamd 'We kunnen niet wachten' hoopt Milieudefensie zich naar eigen zeggen te positioneren als 'merk van optimisme en daadkracht'. De campagne volgt op een recent gewonnen rechtszaak van Milieudefensie tegen Shell. Uiteindelijk doel is om nu de rechtszaak tegen ING, die sinds januari loopt, te winnen. De tv-commercial eindigt dan ook met de call to action aan de kijker om 'mede-eiser' te worden.
Donald Pols, directeur Milieudefensie: 'De meeste Nederlanders willen dat de grote vervuilende bedrijven gaan doen wat nodig is: hun CO2-uitstoot fors terugbrengen. Met deze campagne willen we zoveel mogelijk mensen betrekken om de druk op deze bedrijven op te voeren.'
Aanpakken
Lode Schaeffer, executive creative director Indie Amsterdam: 'Milieudefensie waarschuwt niet alleen voor klimaatverandering, het houdt ook de grote vervuilende bedrijven aan hun klimaatafspraken. Een merk dat weet van aanpakken dus.'
Met de campagne heeft Milieudefensie voor Indie gekozen als zijn vaste reclamebureau. Naar verwachting zal er later in het jaar meer creatief werk van het Amsterdamse bureau voor Milieudefensie moeten volgen.
De campagne wordt uitgerold op televisie (NPO), radio, print en diverse online kanalen.
Een reactie van ING op de kwestie is hier te lezen.
Lees ook: ‘Klimaatzaak Milieudefensie is steun in de rug voor ING-topman’