Meer dan honderd merken en bedrijven, waaronder Dille & Kamille, Decathlon, Innocent, ANWB en Intratuin komen samen met Trees for All met Green Friday in plaats van Black Friday. Alle deelnemende bedrijven zetten zich tijdens Green Friday in om bomen te planten via de duurzame bosprojecten van Trees for All. Het doel is het planten van vijftigduizend bomen.
De bekende logo’s van deelnemende retailers worden vergroend, zodat consumenten meteen zien dat ze bij die retailers een bewuste aankoop kunnen doen. Maar ook hebben retailers afgesproken die dag óf geen kortingen te geven óf alleen de duurzame artikelen aan te prijzen. Zo wordt het kopen niet per se gestimuleerd, worden consumenten bewust gemaakt van hun aankoop én dragen ze bij aan een bosrijke wereld.
In een tijd waarin we steeds vaker neigen naar duurzame opties in plaats van ‘koopjes’, staat Black Friday haaks op de beweging richting een groenere aarde. Daarom roept Trees for All in aanloop naar 26 november retailers op om op groen te gaan.
Simone Groenendijk, directeur Trees for All: 'Stoppen met shoppen is een illusie, maar van onze aankoop een bewuste aankoop maken en tegelijkertijd een investering doen in de toekomst door bomen te planten, dat is een mooi streven. Met deze beweging willen we mensen niet alleen bewust maken van de negatieve effecten van Black Friday, maar ook het belang van bomen onderstrepen. Ja, dit is een meerjarenproject, waarbij we hopen dat steeds meer retailers mee gaan doen en zoveel mogelijk consumenten van Black Friday Green Friday maken.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!