Een aantal merken en concerns communiceren al actief over hun duurzame ambities, via de pers en soms middels campagnes. Heineken communiceerde daar tot nu toe niet prominent over. Totdat we deze week een abri-campagne uitgehangen zagen worden met de boodschap: ‘Heineken bier voor Nederlandse markt 100% groen gebrouwen.’ De bijbehorende stoere claim is dat Heineken Nederland in 2030 ‘volledig circulair wil zijn. Waarom wil Heineken de groene merkattributie steviger aan het merk Heineken koppelen? Directeur marketing David Lette: ‘Dat we dit nu met ons moedermerk kunnen doen betekent ook dat we consumenten nog meer kunnen meenemen in de reis die we maken, op weg naar een circulair biertje in 2030.’
David Lette ‘zegt’ HEINEKEN Nederland als hij het concern bedoeld, inclusief alle andere biermerken. En Heineken® als hij het biermerk Heineken bedoelt.
‘Als onderdeel van het Brewing a Better World programma is HEINEKEN Nederland al sinds 2010 bezig met het verlagen van CO2 uitstoot voor het brouwen en verpakken van bier. We hebben daarin al een aantal significante stappen gezet, zoals de realisatie van windturbines en zonnepanelen en biogas levering uit afvalwaterzuivering. Ons doel is in 2030 volledig klimaatneutraal te brouwen en te verpakken. Deze transitie is groot en kost tijd. Nu is er genoeg groene energie (dus groene stroom én biogas) voor Heineken® producten die in Nederland worden verkocht. Dat is voor ons een hele mooie mijlpaal, op weg naar verdere verduurzaming. Dat is iets waar we trots op zijn en ook graag met consumenten willen delen.’
‘De afgelopen jaren is de communicatie over onze duurzame ambitie en stappen vanuit het bedrijf HEINEKEN gedaan (en via Wieckse). Het is voor het eerst dat we duurzaamheid op deze manier aan het Heineken® merk koppelen. We zijn er nog niet maar willen tegelijkertijd ook de (kleine) successen vieren. Dat we dit nu met ons moedermerk kunnen doen betekent ook dat we consumenten nog meer kunnen meenemen in de reis die we maken, op weg naar een circulair biertje in 2030.’
‘Dat zien we inderdaad terug in consumentenonderzoek. Uit dit onderzoek blijkt dat Heineken® in de biercategorie als een ‘socially / environmentally responsible’ merk gepercipieerd wordt.’
‘Met onze wereldwijde “Brewing a Better World” ambitie verduurzamen we stap-voor-stap de keten en onze producten. Ons einddoel is om in Nederland in 2030 volledig circulair te zijn met brouwerijen die volledig klimaatneutraal zijn. We hebben nog heel wat stappen te zetten en we blijven verder verduurzamen, samen met onze medewerkers, onze klanten, onze partners en natuurlijk de consument. We willen consumenten ook meer meenemen in de concrete stappen die wij zetten en waar we staan met onze ambitie. De eerste stap is nu gezet met de communicatie op het merk Heineken®. Daar zullen we mee door gaan, op een manier die past bij ons merk.’
‘Er zal dit jaar vanuit het merk Heineken® meer gecommuniceerd worden, in lijn met de outdoor-campagne die nu loopt. Naast Heineken® gaan we ook vanuit Affligem communiceren over de overgang naar de hervulbare fles.’
‘Ook via social media wordt de huidige boodschap (gebrouwen op 100% groene energie) vanaf vandaag onder de aandacht gebracht.’