KFC zet vanaf 9 maart landelijk een kiploze burger op het menu. Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees van 9 t/m 15 maart wordt daarnaast nog een vegetarisch product getest in een tijdelijk kiploos KFC-restaurant in Rotterdam.
De vestiging van KFC aan het Binnenwegplein in Rotterdam wordt voor de gelegenheid een week lang omgetoverd tot vegetarisch restaurant. KFC spreekt van een ‘historisch moment’ omdat het restaurant het eerste en enige in zijn soort is waar een week lang geen kip wordt geserveerd. De keten is dit met de Rotterdamse franchisehouder overeengekomen om de introductie van de Chickenless Chicken Burger en de test van de Chickenless Crispy Tenders kracht bij te zetten.
KFC reageert met de introductie van vegetarische producten op de trend onder consumenten om minder vlees te eten. Ook andere fastfoodketens zijn hiermee bezig. McDonald's biedt sinds 2018 een vegavervanger voor de McChicken. Burger King kondigde eind vorig jaar de Europese introductie van de Whopper zonder vlees aan.
Trix van der Vleuten, CMO KFC Northern Europe, legt uit waarom het even duurde voordat KFC kon komen met kiploze snacks die toch naar kip smaken. ‘Er is vooral lang gewerkt aan de smaak, die moest goed zijn en aansluiten bij de typische KFC-taste van de andere producten. En niet alleen de vegetariër, maar ook de ‘meatlover’ moet het lekker vinden. De Chickenless Chicken Burger hebben we daarom afgelopen najaar eerst een week getest bij een vestiging in Amsterdam Akerpoort. Naast de productontwikkeling hebben hebben we tijd nodig gehad om de keukens van de restaurants voor te bereiden op de komst van nieuwe etenswaren.’
‘De burger, gemaakt van Quorn mycoproteïne, wordt in Groot-Brittannië al geserveerd. De consument is er daar enthousiast over, dus in die zin was het een veilige keuze om dit product ook in Nederland te introduceren. Wel zijn er aanpassingen gedaan voor de lokale markt. Binnen KFC mag alles worden gelokaliseerd behalve het logo. Zodoende gebruiken wij bijvoorbeeld andere mayo dan de Britse KFC voor de burgers, naar wens van de consument.
‘De Chickenless Crispy Tenders zijn wel hier ontwikkeld. Het betreft een een vervanging voor “boneless” kipproducten. In de Verenigde Staten heeft KFC voor vergelijkbare producten een samenwerking met Beyond Meat. Onze tenders komen daar niet vandaan en zijn nog nergens verkrijgbaar. Als de test in Rotterdam goed verloopt, kunnen ze na evaluatie en mogelijke aanpassingen worden toegevoegd aan ons landelijke vega-portfolio.‘
‘Als merk zijn we in 1972 begonnen in Rotterdam wat die plaats tot een passende keuze voor ons maakt. Het is aan onze franchisepartner te danken dat het restaurantmenu een week lang volledig vegetarisch is. Het ligt op een high traffic locatie die heel goed bereikbaar is per auto en OV. De consument wordt landelijk op de hoogte gebracht door middel van een multimediacampagne. Bovendien staat de Chickenless Chicken Burger meteen in alle 72 vestigingen op het menu.’
‘We krijgen veel positieve reacties op de naam van de nieuwe burger, er is geen aanleiding om die te veranderen.’
‘Dat wordt bepaald door onze gasten en de markttrends. Als de omstandigheden erom vragen, zullen we het vegetarische portfolio zeker uitbreiden. Aan de vraag van de consument zal het overigens niet liggen. Bij de test in Amsterdam Akerpoort was 1 op 10 bestelde burgers vegetarisch. Dat hadden we niet echt voorzien, het aantal beschikbare Chickenless Chickenburgers was veel sneller uitverkocht dan ingeschat.’
De Nationale Week Zonder Vlees is een is een initiatief van Isabel Boerdam, oprichter van De Hippe Vegetariër. Het is een terugkerend initiatief en vindt jaarlijks plaats in maart.