Premium

Greenpeace wil met urgente Maak Toekomst-campagne dystopisch klimaat-perspectief voorkomen

‘Het is surfen of verzuipen’

Greenpeace wil met urgente Maak Toekomst-campagne dystopisch klimaat-perspectief voorkomen
Dawn

Dystopische beelden van smeltende ijsschotsen en een onleefbare wereld, brandende Amazone-bossen en duizend-en-één adviezen hoe de consument een beetje invloed op het klimaat kan hebben. Om moedeloos en passief van te worden, vindt Greenpeace. De onafhankelijke milieuorganisatie stelt daarbij direct dat het klimaatactivisme belangrijker is dan ooit, want: ‘we hebben nog minder dan 10 jaar om de gevaarlijke klimaatverandering te stoppen.’ Voor Greenpeace Nederland de reden om, vlak voor de verkiezingen, een grootschalige publiekscampagne te starten: Maak Toekomst. 

In de campagne, ontwikkeld door Dawn, staan hoop, verbinding en ‘impactvolle klimaatactie’ centraal. Met Maak Toekomst hoopt Greenpeace, dit keer samen met vrienden, de tsunami van de toekomst die de wereld overspoelt alsnog af te wenden. ‘Het is samen surfen of verzuipen.’ De milieuorganisatie roept daarom op tot een drietal acties: 'make friends, make trouble, make future.’

Bekijk de Maak Toekomst-commercial

Greenpeace & Friends - Maak Toekomst

'Hogere machtsstructuren belasten'

Dawn meldt dat de campagne ontwikkeld is vanuit de nieuwste inzichten rondom effectieve systeemverandering. Dit betekent volgens het bureau concreet dat actie is gericht op de ‘hogere’ machtsstructuren zoals de politiek en de grotere vervuilende industrie. Zo zou sneller positieve verandering teweeggebracht kunnen worden dan dat de ‘kleine’ consument belast wordt met het oplossen van de problemen, zoals veel organisaties oproepen in hun ‘tot-wereldverbetering-aanzettende’-communicatie.

Oproep: ‘Make friends, make trouble, make future’

Strateeg bij Dawn, Jurian van der Hoeven legt uit waar de drieweg-oproep in de Greenpeace-communicatie vandaan komt: ‘Door samen te werken, door regels te breken -wat civil rights-activist John Lewis ‘good trouble’ noemde - en door ons allen gezamenlijk uit te spreken kunnen we de toekomst veranderen.’ Hiervoor is, volgens creatief directeur Ward Graumans van Dawn, wel een nieuw geluid nodig om de klimaatbeweging aan te moedigen: ‘Door weg te blijven van angstbeelden en met creativiteit een andere toon, kleur en stijl aan het verzet en klimaatactivisme te geven, kunnen we een grote groep betrekken bij urgente verandering.’ Dit blijkt uit de oproep tot eenvoudige acties als: ‘Ga stemmen!’. ‘Veel kleine stemmen kunnen dan al een groot effect hebben.’

Greenpeace: ‘Make friends, make trouble, make future’
Greenpeace: ‘Make friends, make trouble, make future’ Dawn

Bewust van urgentie. Actie blijft achter

Greenpeace Nederland zelf zegt te zien dat de ernst van de klimaat- en biodiversiteitscrisis tot in iedere huiskamer, bij elke multinational en bij elke serieuze politieke partij lijkt doorgedrongen te zijn. Toch wordt er volgens de milieuorganisatie nog steeds niet voldoende naar gehandeld. Andy Palmen, directeur van Greenpeace Nederland, benadrukt daarom nogmaals de noodzaak: ‘Waar het nu meer dan ooit om gaat is dat de klimaatbeweging anderen inspireert om ook in actie te komen. We hebben ongelooflijke haast. Daarom willen wij mensen inspireren zelf in actie te komen, op hun eigen manier. Dat vraagt lef.’ 

Greenpeace wil met urgente Maak Toekomst-campagne dystopisch klimaat-perspectief voorkomen
Greenpeace wil met urgente Maak Toekomst-campagne dystopisch klimaat-perspectief voorkomen Dawn

Van moedeloosheid naar optimistisch verzet

De afzender van de campagne is Greenpeace & Friends. Greenpeace legt uit dat die vrienden mensen zijn die lef durven tonen, die de urgentie van klimaatactie onderstrepen en die het groeiende gevoel van moedeloosheid vertalen naar een optimistische beweging. ‘Friends’ zou daarnaast ook verwijzen naar een groep donoren die de massamediale campagne financieel mogelijk hebben gemaakt. ‘Anders konden we geen bureaus inschakelen om ons te helpen bij deze queeste en was het niet mogelijk de campagne zo breed uit te rollen.’

Keuze voor massa media

Graumans geeft te kennen dat Greenpeace maximale impact en bereik op dit moment belangrijker vindt dan ooit. ‘Daarom wordt de campagne uitgerold in film, op tv, radio, buitenreclame en online. De epische film, geregisseerd door Paul Geusebroek, van Halal, blijft weg van klimaatconventies en doodgeslagen ‘congreswoorden’, maar vertaalt Maak Toekomst in een iconische metafoor die de kracht van natuur en mens samenbrengt.’ De regisseur voegt daaraan toe dat het verhaal van de film, de metafoor van de toekomst als golf, de klimaatkwestie perfect duidt: ‘Ik wil de urgentie van de boodschap graag helpen overbrengen met deze film. Het is nu surfen of verzuipen.’

Greenpeace - ‘Actie om politiek groen te maken’
Greenpeace - ‘Actie om politiek groen te maken’ Dawn

‘Actie om politiek groen te maken’

Uit het design, tevens ontwikkeld door Dawn, moet blijken dat de zogenaamde ‘feel good trouble’, waar het bureau het over heeft, de rode draad van de campagne is. Van der Hoeven: ‘In metershoge outdoor uitingen en met een massale wildplakcampagne wordt in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen opgeroepen om in actie te komen en de politiek groen te maken. De website van Maak Toekomst, die we hebben ontwikkeld samen met Daylight, vormt ook het platform van waaruit het hele jaar ‘feel good trouble’ acties worden georganiseerd.’ 

Lees ook:

Credits

Klant: Greenpeace Nederland & De Turing Foundation

Andy Palmen, Marieke de Vries, Cas van Kleef, Sabrina van der Sandt, Tjebbe Tjebbes

Bureau: Dawn

Agency Producer: Niels Scheide

Digital: Daylight

Mediabureau: ZIGT & Jalt

Mediastrategie: Rogier Bruggeman,  Jack van den Burger

Media Account Manager: Laura Verbeek

 

Productiemaatschappij: Halal

Executive Producer: Gijs Determeijer

Producer: Job Sanders, Annemien Lijfering 

Regisseur: Paul Geusebroek

DOP: Daniel Bouquet

Edit: Fatih Tura

Muziek: Amp.Amsterdam

Voice-over recording Soundcircus 

Audionabewerking: Sauvage

Visual Effects: Mathematic Paris

Grading: De Grot

Colorist: Joppo

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie