Van recyclebare bekers in de kantine tot zonnepanelen op het dak. Bedrijven en organisaties laten graag zien dat ze goed bezig zijn. Op de site en de social mediakanalen worden de verhalen trots gedeeld. Deze verhalen scoren ook. Klanten en consumenten verwachten nu eenmaal dat je je als merk of ondernemer inzet voor een betere, schonere wereld. Duurzaam gedrag wordt beloond met positieve aandacht in de media.
Over logistiek praat je niet. Toch?
De bedrijfsvoering en de logistieke processen zijn geen sexy onderwerpen voor je communicatie. Bij veel bedrijven is het ook een onderdeel dat ‘buiten de deur’ ligt. Toch kan het meer dan de (marketing)moeite waard zijn om daar wel actief de blik op te richten. Als je van begin tot eind duurzaam wil zijn, past daar het laatste stukje richting klant bij. Bovendien valt bij dit logistieke deel vaak ook nog eens de nodige ‘groene’ winst te behalen.
Bezorging onderdeel van de groene merkbeleving
Steeds meer bedrijven verkopen hun producten online. In de praktijk zorgt dat voor een enorme toename aan bezorging van pakketten. In plaats van dat mensen naar de winkel gaan, komen de bezorgers aan de deur met de online bestellingen. Dit doet iets met de groene merkbeleving van de online consument. Een goed voorbeeld hiervan is de ervaring van Megekko.
Uit de praktijk: Megekko
Megekko is een bekende webshop voor alle mogelijke computer hardware en elektronica. Logistiek manager Nicky Vissenberg: “We kregen best wel wat klachten vanuit de klant dat onze verpakkingen te groot waren en dat er te veel verpakkingsmateriaal in zat.” Dit zorgde ervoor dat Megekko in gesprek ging met PostNL over hoe ze het verpakkingsproces ‘groener’ konden inrichten met kleinere, beter passende verpakkingen. Zo zit er nu minder lucht in de verpakkingen, hoeft er minder vulling in én nemen de pakketten minder ruimte in beslag. Beter voor het milieu en “Het scheelt ons uiteindelijk 20% verpakkingsmateriaal en daarmee besparen we ook flink wat kosten op jaarbasis.” aldus Nicky Vissenberg.
Kleiner en duurzamer verpakken
Megekko deed het natuurlijk om het eindresultaat, maar dankzij hun slimme oplossing hebben ze ook een goed verhaal om mee naar buiten te treden. Ze durfden actief naar hun proces te kijken en naar hun klanten te luisteren. En juist in de klantbeleving kun je als organisatie het verschil maken. Ook Plantsome weet daar alles van.
Uit de praktijk: Plantsome
Het transport en de verpakkingen vormen een heel groot deel van de footprint van Plantsome. Dit stimuleerde de ondernemers achter de webshop om hun bestellingen zo efficiënt mogelijk te verpakken: “De nieuwe dozen die we samen met PostNL ontwikkelden zijn gemaakt van gerecycled karton en ze bevatten minder verf. Dankzij de uitscheurbare ringen in het ontwerp zijn ze passend te maken voor elke plant. Speciale haakjes houden de pot op z’n plek, zodat de plant niet beschadigt. Op deze manier zijn we dubbel duurzaam bezig. We vervoeren minder lucht, gebruiken minder verpakkingsmateriaal en dat materiaal is ook nog eens minder belastend voor het milieu.”
De doos als marketinginstrument
Wat ook interessant is aan het praktijkverhaal van Plantsome is dat ze de verzenddoos inzetten als marketinginstrument. Op de doos staat namelijk groot de naam van de plant. En dit slaat enorm aan bij hun klanten die dan enthousiast op hun social kanaal zeggen: ‘Kijk, Marco is binnengekomen!”
De verpakking, verzending en bezorging van bestellingen kan vaak slimmer en groener. Interessant dus om ook eens vanuit marketing (samen met de logistiek manager) te kijken naar meer groene, logistieke oplossingen. Bij PostNL denken we graag met je mee
Benieuwd naar meer voorbeelden en succesverhalen van andere merken? Lees dan snel het online magazine ‘meer groene oplossingen’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!