Hoe Greenwheels met post de omzet verhoogt

Greenwheels en PostNL tonen aan hoe een PostLab-sessie leidt tot succesvolle direct-mailcampagnes en indrukwekkende conversieresultaten.

Credit: Jeroen Zondag

Deelmobiliteit wordt meer en meer geaccepteerd. Dat stelt product marketing manager Colin Bom van Greenwheels. ‘We willen graag dat de klant een zo prettig mogelijke rijervaring heeft. Ons doel is om steden leefbaarder te maken door auto’s te delen, wat leidt tot minder voertuigen op straat en meer ruimte voor andere zaken.’ Met deze missie in gedachten was het cruciaal om nieuwe manieren te vinden om potentiële klanten te bereiken.

Nieuwsgierig naar post

De samenwerking met PostNL kwam voort uit de behoefte om naast digitale marketing ook post te benutten. ‘We waren benieuwd of de oude, vertrouwde manier van marketing door middel van post iets voor ons kon zijn’, zegt Bom. Deze nieuwsgierigheid leidde tot een eerste direct-mailcampagne in 2022, ondersteund door Het DM Bureau, een partner van PostNL.

Roland Siebers van PostNL beschrijft het proces: ‘We werken met partners in de keten op het gebied van data, creatie en fulfilment. Vanuit de relatie met Het DM Bureau hebben we een PostLab-sessie opgezet om de DM-campagne te verbeteren.’ In deze sessie werden de resultaten van de campagne in 2022 geanalyseerd en verbeterpunten geïdentificeerd. Een belangrijke uitkomst van de PostLab-sessie was om de nadruk te leggen op gepersonaliseerde direct mailings met een duidelijke call to action. ‘We besloten alleen te mailen aan mensen die binnen een straal van 500 meter van de auto wonen’, vertelt Siebers. Dit bleek effectiever dan massale mailings, aangezien het bereik gerichter en relevanter was.

Segmentatie op meest winstgevende klantprofielen

Daarnaast werd segmentatie een focuspunt. Maaike Ypeij, senior marketing & communicatie-adviseur bij PostNL, licht toe: ‘Segmentatiedata-specialist Whooz adviseerde om adressen te targeten die overeenkwamen met de meest winstgevende klantprofielen van Greenwheels. Dit leidde tot een gerichtere en efficiëntere campagne.’

De campagne in 2023, gebaseerd op de inzichten uit de PostLab-sessie en verzamelde data, leverde indrukwekkende resultaten op. Colin Bom deelt enkele cijfers: ‘We zagen een verbetering van 100 procent in pageviews ten opzichte van 2022. Ook haalden we 23 procent meer klanten binnen in de gebieden waar we de postacties uitvoerden. En we realiseerden 34 procent meer trips en 67 procent meer omzet in deze gebieden.’

Een bijkomend voordeel van deze gesegmenteerde aanpak was de duurzaamheid. ‘We proberen onze communicatie zo duurzaam mogelijk te houden’, benadrukt Bom. ‘Dit geldt ook voor onze DM-acties, waarbij we bijvoorbeeld groeipapier gebruikten in onze mailings. Dit materiaal kun je na gebruik planten en dan komen er bloemen uit.’

Testproces essentieel voor succes

De succesfactoren van de campagne waren divers. Siebers van PostNL: ‘Binnen het PostLab maken we gebruik van neuromarketingonderzoek om DM-voorstellen te verbeteren. Ook segmentatie is cruciaal om onnodige post te vermijden en relevantere boodschappen te sturen.’ Het testproces was essentieel voor het succes. Bom: ‘We testten twee concepten: een traditionele brief en een korte briefkaart. Uiteindelijk bleek de briefkaart effectiever en duurzamer.’

De toekomstplannen van Greenwheels omvatten een bredere uitrol van deze gerichte DM-campagnes. ‘We willen meer locaties betrekken en de segmentatie verder personaliseren, bijvoorbeeld door de fotografie en de bewoordingen aan te passen aan de doelgroep’, vertelt Bom. Greenwheels blijft ook investeren in duurzaamheid. ‘Elke nieuwe auto die we plaatsen, is in principe elektrisch. Ons doel is om uiteindelijk onze hele vloot elektrisch te maken, wat een uitdaging is, maar passend voor onze missie.’

Indrukwekkende resultaten

De samenwerking tussen Greenwheels en PostNL toont hoe traditionele marketingmethoden, gecombineerd met moderne segmentatietechnieken en een duurzame aanpak, kunnen leiden tot indrukwekkende resultaten. Terugblikkend zegt Bom van Greenwheels dat hij positief verrast was door de begeleiding en ondersteuning vanuit PostNL en haar partners. Siebers: ‘Onze uitnodiging staat om met meer partijen in contact te komen. Welkom bij PostNL. Laten we samen de mogelijkheden onderzoeken tijdens een sessie van PostLab!’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →