Premium

Dit zijn de 5 trends in de internationale PR-wereld

Welke ontwikkelingen beïnvloeden de bureauwereld mondiaal volgens Holmes?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Holmes heeft zijn Global Report uitgebracht met daarin de trends die naar verwachting ook na 2015 de internationale pr-bureauwereld zullen beïnvloeden. Het onderscheidt er 5:

1. De opkomst van de micro-netwerken

Micronetwerken zijn een net iets ‘lagere’ vorm van samenwerking dan een partnerschap tussen bureaus. Met een micronetwerk zijn kleinere bureaus in staat zijn om mondiale klanten het volledige spectrum van diensten aan te bieden zonder dat ze daarvoor kantoor in verschillende landen hoeven te openen. Een voorbeeld van zo’n micronetwerk is Agency China, opgericht door de Nederlander Klaas Weima, waarin gespecialiseerde bureaus Europese merken helpen om de Chinese markt te betreden.  Het aantal van dit soort samenwerkingen neemt toe, aldus het Global Report, dat eraan toevoegt dat ze vaak succesvoller zijn dan de grote internationale pr-adviesbureaus.

2. Partnership boven acquisitie

Partnerschappen tussen boutique-bureaus zijn populair, ook al omdat ieder bureau zich op zijn specialisatie kan blijven richten, maar tegelijkertijd een uitgebreide dienstverlening kan aanbieden. Partners voegen hun eigen kennis toe, bijvoorbeeld van een land, sector of specialisatie. Het is een zwaardere vorm van samenwerking dan de micronetwerken, maar ‘minder zwaar’ dan het bekende groeimodel van bureaus waarin ze nieuwe specialisaties van nul af aan opbouwen en in een apart onderdeel beleggen. Dit verliest aan populariteit. Partnerschappen krijgen steeds vaker de voorkeur, ondanks de nodige moeite en investering die ze vragen.

3. De groei van de Aziatische bureaus

Verschillende Aziatische bedrijven zijn hard gegroeid de laatste jaren, en daarmee ook hun vraag naar pr, reclame en communicatie. De lokale Aziatische pr-bureaus zijn over het algemeen nog klein, maar toch is de bureauwereld aan een opkomst bezig. Als het lukt om de benodigde kwaliteit en voldoende talent en professionals te krijgen, staat niets de Aziatische bureaus in de weg om een mondiale factor te worden.

4. Het uitbreiden en combineren van diensten

PR-bureaus die willen groeien zullen hun dienstverlening moeten uitbreiden. Velen zijn daar al mee begonnen, bijvoorbeeld met marketing of reclame, een relatief gemakkelijke overgang omdat deze gebieden dichtbij de PR-wereld liggen. Lastiger, maar niet minder noodzakelijk, is de uitbreiding naar big data en analytics.  Deze transitie betekent er mensen gevonden moeten worden die dit kunnen, maar ook dat veel bureaus de overgang moeten maken van een klassiek communicatiebureau naar een digitaal tech- en marketingbedrijf. De bedrijven die dit lukt zullen bloeien , voor de anderen zijn  de vooruitzichten niet goed.

5. Het grote geld blijft verdiend worden in de grote markten

Het grootste deel van het werk voor pr-bureaus blijft komen vanuit de VS, Azië-Pacific, het Midden-Oosten en het Verenigd Koninkrijk. Rusland en West-Europa hebben het lastiger, terwijl de toekomst van  Midden-Oosten onzeker is en afhankelijk van de olieprijs. Als die blijft dalen zal dat een drastische verlaging van de vraag naar pr-werk tot gevolg hebben, aldus Holmes. 

Naast deze trends verwacht Holmes dat de technologische ontwikkeling een steeds belangrijkere factor wordt, aangezien technologie de efficiëntie verbetert, zelfs in markten met dalende inkomsten. Tech is een waardevolle investering voor de PR-bedrijven en zal meer geld naar toe gaan dan andere investeringsgebieden bij bureaus, ook al omdat tech vaak de behoefte aan bepaalde diensten wegneemt.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie