TITANIUM & INTEGRATED
In de (prestigieuze) categorie Titanium & Integrated Lions was er een domper voor Ogilvy / Dela en productiemaatschappij Wefilm, die nog wel de shortlist haalden met ‘Waarom wachten tot het te laat is?’, maar verloren van Dove Real Beauty Sketches van Ogilvy São Paulo (Titanium Grand Prix) en Dumb Ways to Die van McCann Melbourbe (Integrated Grand Prix).
Darre van Dijk van Ogilvy, die woensdag de Media Grand Prix won, was realistisch: ‘Het was een mooie week. Dit mag de pret niet drukken. Ogilvy São Paulo is nu de grote held en Ogilvy & Mather sowieso Network of the Year.’ Ook Bas Welling van Wefilm kon ermee leven: ‘We hebben verloren van de topfavorieten. Het zou te bizar zijn geweest.’
De ruimtesprong van Felix Baumgartner / Red Bull Stratos, een andere gedoodverfde Titanium-winnaar vooraf, kwam ook nog even ter sprake. De bedenkers stuurden de case niet in. Jurylid David Lubars, chief creative officer van BBDO North America: ‘Dat zou een enorme discussie zijn geworden. Het was vooral een stunt.’
FILM CRAFT
Nog een verwachte Grand Prix-winnaar, in de categorie Film Craft, was de film Meet the Superhumans van Channel 4 – voor de Paralympics vorig jaar in Londen (productiemaatschappij: 4creative).
Juryvoorzitter en regisseur Joseph Pytka: ‘De film is heel dramatisch, en praktisch perfect gemaakt. En de muziek is rauw en dynamisch. Een zeer complete film.’
Postproductiebedrijf Glassworks won met The Art of Raw voor G-Star een bronzen Leeuw. Jane Bakx, producer van Glassworks: ‘Het is extra bijzonder om hier een prijs voor te winnen, omdat het geen “standaardklus” was via een bureau of productiemaatschappij. Het was direct voor de klant, en een full CG film die helemaal in huis is geproduceerd en gemaakt met Rudiger Kaltenhauser als regisseur. Het was z’n tweede film ooit.’
Ook Wieden + Kennedy Amsterdam won met The Express voor Heineken een bronzen Leeuw. De case werd ingestuurd door productiemaatschappij MJZ uit Londen, maar creatie werd in Amsterdam uitgevoerd.
BRANDED CONTENT & ENTERTAINMENT
In de categorie Branded Content & Entertainment won Nederland ondanks twee vermeldingen op de shortlist (de twitter-film voor het Nederlands Film Festival van Woedend!/Wefilm en The Big Wave Goodbye voor Schiphol van FHV BBDO http://www.dearmembersofthejury.com/wavegoodbye) geen Leeuwen.
Bas Welling van Wefilm: ‘Onze week kon gelukkig al niet meer stuk met 8 shortlist-vermeldingen, een Grand Prix en 3 Zilveren Leeuwen voor 3 verschillende campagnes – Ogilvy / Dela, de twitter-film en Nivea Stress Test voor Felix & Lamberti Hamburg.
‘We zijn pas 3 jaar geleden met Wefilm begonnen om de meest bijzondere, spraakmakende en creatieve films te maken. Dan is deze week zeer motiverend.’
De Grand Prix ging naar The Beauty Inside voor Intel en Toshiba van Pereira & O’Dell San Francisco. The Beauty Inside is een ‘interactive social’ filmserie, die gaat over een jongeman die iedere dag als iemand anders wakker wordt. Totdat hij verliefd wordt.
Juryvoorzitter Scott Donaton, ceo van Ensemble Branded Entertainment: ‘Na het zien van de prachtig gemaakte case hebben we een uur over niets anders gepraat. De “brand thruth” gold zowel voor het merk, als het publiek. Beauty ís on the inside.’
FILM LIONS
Ook in de laatste, eveneens prestigieuze categorie Film won Nederland niets – het wordt een beetje eentonig. De verwachting was dat Nederland wel wat zou ‘doen’.
Nederland stond viermaal op de shortlist. DDB & Tribal Amsterdam met twee vermeldingen: voor Hond van Volkwagen en Speedboat van Centraal Beheer. En TBWA\Neboko met The Switch voor Heineken, en Wieden+Kennedy met The Express, eveneens voor Heineken.
Jacco ter Schegget van DDB & Tribal Amsterdam reageert ingetogen: ‘Heel jammer. Ik denk dat Nederland meer had verdiend.’
De Grand Prix Film ging naar Dumb Ways to Die van McCann. Melbourbe. De Grand Prix Campaign werd gewonnen door The Beauty Inside van Pereira & O’Dell San Francisco.
Juryvoorzitter John Hegarty, die vertelde dat er van de 500 miljard dollar die er omgaat in de international reclamewereld nog altijd 200 miljard naar tv gaat: ‘Twee hele verschillende werken, maar beide langer dan een reguliere tv-commercial. Dat zegt genoeg over de verbeeldingskracht van beide cases.’
Alleen al op het eigen YouTube-kanaal is de 3 minuut durende animatie Dumb Ways to Die ruim 50 miljoen keer bekeken.
OVERZICHT
Hier een overzicht van alle Nederlandse Leeuwen dit jaar – op chronologische volgorde. Met onderaan nog een lijstje internationale winnaars; heeft België bijvoorbeeld weer meer Leeuwen gewonnen?
Creative Effectivess
Grand Prix: Heineken’s Legendary Journey: justifying a premium the world over – Wieden + Kennedy Amsterdam
PR
Goud: Metropole Tweetphony – Metropole Orkest – Havas Worldwide Amsterdam
Promo & Activation
Zilver: Waarom wachten tot het te laat is – Dela – Ogilvy Amsterdam
Brons: Amstel kampioensblikje – DDB & Tribal Amsterdam
Media
Grand Prix: Waarom wachten tot het te laat is? – Dela – Ogilvy Amsterdam
Zilver: Waarom wachten tot het te laat is? – Dela – Ogilvy Amsterdam
Brons: The Word on the Street – The Economist – FHV BBDO
Outdoor
Brons: The Word on the Street – The Economist – FHV BBDO
Mobile
Zilver: Gadget Show World – Channel 5 – XS2
Brons: Tour du Sofa – Škoda – Achtung!
Cyber
Zilver: Metropole Tweetphony – Metropole Orkest – Havas Worldwide Amsterdam
Zilver: The Sound of Creation – Philips – DDB & Tribal Amsterdam
Zilver: #039;">Live Twitter Film ‘Under Control' – Dutch Film Festival – Woedend!/Wefilm
Brons: KLM Space – DDB & Tribal Amsterdam
Design
Goud: Nike+ House of Innovation Selfridges Window – …,staat creative agency
Zilver: Heineken Ignite – DDB & Tribal Amsterdam
Brons: Your Future Bottle – Heineken – DDB & Tribal Amsterdam
Film Craft:
Brons: The Art of Raw – G-Star – Glassworks
Brons: The Express – Heineken – Wieden + Kennedy Amsterdam (voor regie Matthijs van Heijningen jr.)
DE EINDSCORE
Waar in 2011 nog een Grand Prix, 4 goud, 8 zilver en 9 keer brons werd gewonnen (opgeteld 22), bleef de teller vorig jaar steken op: 4 goud, 9 zilver en 4 brons (17 totaal). Dit jaar is de eindscore: 2 Grand Prix, 2 goud, 7 zilver, 8 brons (19 totaal).
INTERNATIONALE STATS
België won 25 Leeuwen: 5 goud, 8 zilver en 12 brons (waarvan 10 – respectievelijk 3, 2 en 5 – voor het bureau Duval Guillaume Modem), maar geen Grand Prix.
Dé grote winnaar van Cannes is Dumb Ways to Die, met 5 Grand Prix (PR, Direct, Radio, Integrated en Film).
Andere awards die tijdens de slotavond werden uitgereikt:
Holding Company of the Year: WPP
Network of the Year: Ogilvy & Mather
Independent Agency of the Year: Wieden +Kennedy Portland
Agency of the Year: Ogilvy Brasil, São Paulo
Palme d’Or: MJZ, USA
Grand Prix for Good: BBDO Dusseldorf, Germany, 'The Ant Rally', WWF
Dringen bij juryvoorzitter Titanium & Integrated Dan Wieden (r.) en Cannes Lions-ceo Philip Thomas (l.)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!