Vorig jaar deed Unilever een ambitieuze belofte. Het bedrijf zegde toe dat het tegen 2025 de helft minder nieuw plastic zal gebruiken door het gebruik van plastic verpakkingen met meer dan 100 duizend ton te verminderen en meer gerecycled plastic toe te passen in haar plastic verpakkingen.
Nu, een jaar later, zegt Unilever de volgende stappen te hebben gemaakt:
- Unilever heeft het gebruik van plastic dat is gerecycled na gebruik (post-consumer recycled plastic - PCR) opgevoerd tot zo’n 75 duizend ton, dat is meer dan 10 procent van Unilevers plastic voetafdruk en een grote stap in de realisatie van haar doel om tegen 2025 ten minste 25 procent PCR te gebruiken. Unilever verwacht het gebruik van PCR de komende 12 maanden te verdubbelen.
- Unilever heeft innovatieve circulaire verpakkingsvormen geïntroduceerd, zoals bijvoorbeeld Magnum pints gemaakt met food grade gecertificeerd gerecycled plastic, Dove flessen met 100 procent gerecycled plastic en Robijn vloeibare wasmiddelverpakkingen met 70% gerecycled plastic.
- Unilever blijft met veel partners werken aan de inzameling en verwerking van plastic verpakkingen, in wereldwijde en lokale programma's, zoals het European Plastic Pact en Platform Accelerating Circular Economy (PACE).
- Unilever heeft specifieke roadmaps ontwikkeld om zo haar doel te realiseren om meer plastic verpakkingen in te zamelen en te verwerken dan het bedrijf verkoopt.
Koers
Op schema dus, zegt Unilever, en dat is ook cruciaal volgens Annemarieke de Haan, general manager Unilever Benelux. Zij vindt dat we plastic moeten houden waar het hoort: ‘In een circulaire economie, waar materialen voortdurend worden hergebruikt. Het is cruciaal dat we - samen met overheden, academici, NGO's en alle betrokkenen in de plastic waardeketen - op koers blijven, de hoeveelheid nieuw plastic verminderen en de overgang naar een circulaire economie spoedig versnellen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!