Zzp’ers in de marketingcommunicatiesector zijn redelijk tevreden over hun werk en inkomsten, al geeft een grote groep aan minder inkomsten te hebben dan twee jaar geleden. Daarnaast is men bang om onder zijn of haar niveau te werken, en vreest de zzp’er de komst van nog meer gelijkgestemden op de arbeidsmarkt. Zo blijkt uit onderzoek van Adfo Groep in opdracht van USG Marketing, Communicatie & Sales Professionals.
Omdat er een verschil kan zitten in beleving en de realiteit vroegen we onafhankelijke experts Anouk Stofmeel (oprichter Aaanouk en bestuurslid The Free Force) en Vincent Mispelblom Beyer (oprichter FlexFirm, partner Brand & Business Architects, blogger Adformatie) hoe zij de zzp-markt bezien.
Hoe gaat het met zzp’ers?
Stofmeel: ‘De helft heeft het heel druk en de andere helft is aan het duimen draaien. Ik herken het beeld dat freelancers denken onder hun niveau te werken. Ze denken dat ze leukere klussen krijgen, meer vrijheid hebben en direct voor opdrachtgevers kunnen werken, maar dat strandt vaak in hap-snap-werk voor het mkb. Grote opdrachtgevers gaan niet zo snel in zee met freelancers, dat is een droom. Al was het alleen al omdat freelancers de productie niet kunnen voorfinancieren. Je ziet het wel eens gebeuren, maar niet vaak.
Mispelblom Beyer: ’35 procent van de respondenten zegt nooit wat te hebben gemerkt van de crisis, dat kan ik me niet voorstellen. Ook de allerbeste freelancers zien gaten vallen. Iedereen heeft er last van. Je ziet een raar fenomeen, namelijk dat mensen heel lang blijven hangen bij een opdrachtgever. Ik heb het hier al eens met de Belastingdienst over gehad en zij knijpen een oogje dicht. De markt moet eerst weer rustig worden, dan verandert dat weer.’
‘SOMS DENKEN ZE NOG 150 EURO PER UUR TE KUNNEN VRAGEN EN DAN MOET IK ZEGGEN: 'SCHAT, MET 90 EURO BEN JE AL AAN DE DURE KANT'
De tarieven zijn nog altijd te laag, zo blijkt uit het onderzoek. Zit daar beweging in?
Mispelblom Beyer: ‘Ik merk dat beginnende freelancers geen goed beeld hebben bij wat ze kunnen vragen. Soms denken ze nog 150 euro per uur te kunnen vragen en dan moet ik zeggen: ‘Schat, met 90 euro ben je al aan de dure kant.’ Er is enig zakelijk inzicht nodig als je gaat freelancen. Om maar met Mark Twain te spreken: je kan verdrinken in 30 cm water.’
Stofmeel: ‘De tijden dat freelancers 150 euro per uur konden vragen zijn voorbij. Goede creatieven en account-mensen krijgen dat ook niet meer. Zeker niet bij langere detacheringsklussen. Ik verwacht ook niet dat tarieven nog gaan stijgen, er zijn geen structurele tekorten. Het blijft vooralsnog hollen of stilstaan. Er is wel een aantal mensen dat structureel ver onder het normale tarief werkt, die verpesten de markt. Ik verwacht daar wel verandering in.’
ZZP’er is lang een andere naam voor ‘werkeloos’ geweest. Is dat nog steeds zo?
Stofmeel: ‘Jazeker. Er is een groep die er bewust voor kiest, maar zeker ook een groep die anders geen werk zou hebben. Daar is niks mis mee, maar dat zijn wel vaker mensen die moeilijkheden ervaren. Deze groep zal ook sneller een vaste baan aannemen.’
Mispelblom Beyer: ‘De groep zzp’ers is divers, dat komt volgens mij te weinig naar voren in het onderzoek. De echt interessante groep freelancers meldt zich nooit bij mij. Dat zijn gewilde, bekende professionals die de oprechte keuze voor zelfstandigheid hebben gemaakt en bij wie het in het bloed zit. De andere groep bestaat uit mensen van wie de baan ophield. Vaak zijn die minder geschikt voor het vak.’
Minder dan de helft is tevreden met het detacheringsbureaus waarmee wordt gewerkt.
Stofmeel: ‘Dat is herkenbaar. Zeker als het minder goed gaat, worden de verwachtingen hoger. Zzp’ers voelen zich niet voldoende gesteund door deze bureaus of agentschappen. Het enige wat ze vaak zien is de factuur. Dat is ook een van de redenen waarom The Free Force ooit is begonnen: zzp’ers willen gewoon gevonden worden en geholpen worden door een netwerk en kennis. Ik denk dat bureaus met name op het inhoudelijke vlak nog wel winst kunnen behalen.’
Mispelblom Beyer: ‘In tijden als deze zullen intermediairs worden gepasseerd, dat is ook makkelijker geworden. Met name aan bureauzijde kunnen ze het echt wel zonder agent, daar is een krap marktje ontstaan. De adverteerders weten die weg minder, die hebben ons hard nodig. Die vragen niet naar namen, maar naar oplossingen.’
Naar aanleiding van het onderzoek is een whitepaper samengesteld, dat is hier te downloaden.